Treceți la conținutul principal

Clasa V


Ce este istoria
Istoria este ştiinţa care se ocupă cu studiul trecutului în toate aspectele vieţii oamenilor; felul în care au trăit aceştia în societate, modul în care au fost conduse comunităţile, ocupaţiile oamenilor, arta, cultura, credinţe religioase.
Izvoarele istorice
-izvoare istorice nescrise, ele pot fii paleontologice (fosile), sau arheologice (monumente, vase, unelte, arme, podoabe)
-izvoare epigrafice, sunt inscripţii pe suport dur, în general pe piatră sau metal, pot avea conţinut religios, juridic, funerar
-izvoare numismatice (monede) pot oferii informaţii cu privire la persoana sau instituţia care le-a emis
-izvoare lingvistice texte păstrate din limbile vechi
-izvoare literare care narează fapte reale sau imaginare care pot avea caracter religios, cultural, social, politic. Astfel de texte s-au păstrat în interiorul unor plate, temple, sarcofage, sau pe tăbliţe de lut, papirus, hârtie
-izvoare cartografice; hărţile
Perceperea timpului şi a spaţiului
-încă din cele mai vechi timpuri oamenii au preocupaţi de măsurarea trecerii timpului, au observat succesiunea zilelor şi a nopţilor, a anotimpurilor, astfel au apărut primele calendare ca de exemplu calendarul maya, calendarul unisolar folosit de evrei, calendarele solare folosite de greci şi romani
Epocile istorice
epocă istorică – interval de timp de mare dimensiune.
                        Epocile istorice sunt:  1. epoca străveche
                                                              2. epoca veche (antică)
                                                              3. epoca medievală
                                                              4. epoca modernă
                                                              5. epoca contemporană
            era – perioadă istorică care începe cu un eveniment sau fapt important, real sau  legendar, de la care   
                porneşte numărătoarea anilor;  interval de timp mare, care cuprinde mai multe epoci istorice
      Sunt două mari ere:            î.Hr. – înainte de naşterea lui Iisus Hristos; 
                                    d.Hr. – după naşterea lui Iisus Hristos – era creştină
Unităţi de timp
-anul 365/366 de zile, un deceniu 10 ani, un secol 100 de ani, un mileniu 1000 de ani

Primii oameni

-specia umană apare şi se dezvoltă în urma unui proces de evoluţia numit antropogeneză care a avut loc în Paleolitic, în urma acestui omul capătă poziţie bipedă, creier mare, limbaj articulat, capacitatea de a muncii şi transmite experienţa acumulată
-locul de apariţie a omului este estul Africii
-evoluţia acestora a dus la apariţia omului modern Homo sapiens
-unelte şi arme, în Paleolitic tehnica de prelucrare a pietrei este cioplirea, primele unelte sunt confecţionate din pietre de râu
-locuinţele, primii oameni trăiesc sub cerul liber, treptat se adăpostesc la marginea stânciilor şi în peşteri, mai apoi construiesc colibe şi bordeie
-ocupaţii; vânătoarea, culesul, pescuitul
-focul, în Paleolitic a început să producă focul prin frecarea a două pietre sau două lemne uscate, era folosit pentru pregătirea hranei, contra frigului şi a animalelor sălbatice
-arta: apar primele credinţe religioase şi manifestări artistice exemplu picturile rupestre
-mezoliticul este perioada de mijloc a epocii de piatră se foloseşte arcul şi săgeata, toporul, barca, sania, se practica grădinăritul primitiv


Revoluţia neolitică

-preistoria a fost rima şi cea mai lungă epocă a istoriei

Epoca pietrei: a avut trei perioade paleoliticul, mezoliticul şi neoliticul
-în paleolitic şi mezolitic oameni îşi procurau hrana din natura prin cules, pescuit, vâna
-pentru a vâna trăiau în cete iar hrana era împărţită tuturor membrilor grupului
-uneletele erau confecţionate din piatră, lemn, os
-în mezolitic au fost domesticit câinele pentru a ajuta la vânătoare
-în neolitic, omul a evoluat la stadiul de prădător la cel de cultivator de plante şi a domesticit animale
-unelte şi armele s-au diversificat datorită tehnicii de şlefuire şi perforare a pietrei
-sunt prelucrate şi primele metale şi aurul
-ocupaţii; torsul, ţesutul, olăritul, trocul
-grupurile umane avea noţiunea de rudenie, apare ginta
-cu timpul din ginta au apărut triburile
- omul devine sedentar şi îşi crează primele aşezări permanente

Inventarea metalurgiei

-epoca metalelor a fost rezultatul progreselor produse de apariţia şi practicarea metalurgiei
-a apărut în Asia, s-a răspândit în Africa apoi în Europa
-utilizarea metalului a dus la creşterea productivităţii în agricultură şi a extinderi suprafeţelor cultivate
-comunităţile umane s-au extins prin apariţia uniunilor de triburi la baza cărora se află familia monogamă
-apare aristocraţia tribală, în cadrul unei organizări militare
-există cult al soarelui, se practică incineraţia
-arta era reprezentată prin ornamentarea uneltelor, armelor şi confecţionarea podoabelor din metal, da şi prin ceramica pictată
-comerţul se dezvoltă prin inventarea şi utilizarea monedei
-la sfârşitul acestei perioade apare statul



Orientul antic. Omul şi mediul

Mediul natural
-Orientul antic cuprinde nord-estul Africii şi ce mai parte a Asiei
-mediul natural a favorizat o diversitate de activităţi economice
-agricultorii au învăţat să controleze inundaţiile fluviilor şi să realizeze primele sisteme de irigaţii
-cu timpul s-au dezvoltat şi meşteşugurile care au dus la diversificarea producţiei şi a schimbului de mărfuri, apar drumuri comerciale care făceau legătura cu Babilon, Tyr, Susa
Organizarea comunităţilor umane
-în fruntea comunităţii se afla suveranul (monarhul), stăpânul întregului pământ, judecător suprem, conducător militar şi religios, el era zeu pe pământ şi autoritatea lui se extindea asupra întregii comunităţi
-era sprijinit de preoţi, funcţionari şi şefi militari
-agricultori şi meşteşugari erau mare masa a populaţiei, iar într-un număr mic erau şi sclavii Viaţa cotidiană
-primele aşezări urbane au fost centre meşteşugăreşti şi comerciale
-fiecare aşezare avea un zeu suprem în cinstea căruia se construia un templu
-în Mesopotamia baza credinţei religioase era natura, apa care reprezentau viaţa şi bogăţia
-egipteni credeau în sute de zei
-perşi credeau în bine şi rău
-în Mesopotamia, tatăl avea putere deplină asupra soţiei şi a copiilor
-în Egipt femeia era egala bărbatului
-locuinţele, alimentaţia şi îmbrăcămintea erau diverse în funcţie de relief, climă, poziţie socială
-casele oamenilor simpli erau mici, cu mobilier sărac
-palatele regale aveau curţii interioare, camere multe şi bogat decorate


Oraşul-stat Babilon

-Babilonul-Poarta Zeilor, a fost întemeiat de sumerieni în mil. al III-lea î.e.n, fiind aşezat pe malul fluviului Eufrat
-Hammurabi şi Nabucodonosor al II-lea l-au transformat într-o capitală imperială şi important centru comercial şi cultural
-Hammurabi a înconjurat oraşul cu ziduri, iar templul zeului Murduk domina oraşul
-în timpului lui Nabucodonosor al II-lea a ridicat Poarta zeiţei Iştar,şi Grădinile suspendate ale Semiramidei, una dintre cele 7 minuni ale lumii antice
-civilizaţia mesopotamiană a dispărut după ce perşii au cucerit Babilonul în 539 î.e.n
-în secolul IV î.e.n Alexandru cel Mare a hotărât ca Babilonul să devină capitală imperiului său
-în Babilon au înflorit artele, astronomia, matematica, dreptul, literatura

Tempele şi piramidele

-la Gizeh se află cele trei piramide ale lui Kheops, Kefren şi Mikerinos care au fost construite acum 4500 de ani
-marea piramidă a lui Kheops are o înălţime de 147 de metri, au lucrat la construirea ei mii de oameni mai bine de 20 de ani
-piramidele erau construite din blocuri imense de piatră iar în interior existau mai multe coridoare şi camere funerare
-egiptenii credeau în viaţă după moarte, de aceea trupurile faraonilor şi a nobililor erau păstrate printr-un proces complicat numit mumificare
-zei şi zeiţele egiptenilor erau reprezentaţi cu trup de om şi cap de animal ca de exemplu Ra (zeul soare), Horus (zeul protector al Egiptului), Osiris (zeul vieţii de apoi), Isis (zeița magiei și a vieții, a căsătoriei)
-faraonul era şi el un adevărat zeu şi avea templul său
-templul era casa zeului, avea o curte, o sală cu multe coloane şi basoreliefuri şi sanctuare
-temple: lui Amon-Ra de la Teba, Luxor, Karnak



Popoare şi civilizaţii pe harta Orientului antic

-marile civilizaţii antice au apărut de a lungul fluviilor; Eufrat şi Tigrul (Mesopotamia), Nilul (Egipt), Indusul (India), Fluviul Galben (China)
Mesopotamia
-regiune cuprinsă între Tigru şi Eufrat
-sumerieni, s-au stabilit în mil. al IV-lea î.e.n în sudul Mesopotamiei, ei au creat prima civilizaţie în zonă, au inventat roata, scrierea (cuneiformă), ziguratul, organizarea politică (oraşul-stat)
-akkadieni, stabilit în partea centrală au fondat oraşul Babilon
-asirienii în partea de nord, întemeiază un stat puternic
-în jurul anului 1790 î.e.n, Mesopotamia a fost cucerită de babilonieni
-cel mai important rege a fost Hammurabi, care a dar primele legi scrise din lume
Pesani şi mezii
-triburi indo-europene, se aşează în podişul Iranului
-au întemeiat un imperiu puternic care a cunoscut perioada de dezvoltare în timpul lui Darius I
Egiptul
-se dezvoltă pe malul Nilului
-au dezvoltat reţeaua de canale de irigaţi, au dezvoltat agricultura, au domesticit animale, au inventat scrierea hieroglifică
-regele Narmer unifică cele două regate Egiptul de sus şi Egiptul de jos, stabileşte capitala la Memfis, devine primul faraon
-în Egiptul antic au domnit faraoni puternici; Kheops, Ramses al II-lea
Fenicieni
-popor semitic
-marinari pricepuţi porneau din Byblos, Sidon, Tyr
-au extins în toată Marea Mediterană şi au întemeiat coloni, exemplu Cartagina
India
-se dezvoltă pe valea Indusului
-primele oraşe Harappa şi Mohenjo-Daro
-au fost cuceriti de către arieni, regele Aşoka a cucerit întreg teritoriul Indiei


Chinezi

-statul a părut în secolele XVIII-XII î.e.n
-Qin Shi Huangdi, a fost primul care a stăpânit întreaga China
-în 214 î.e.n împăratul a poruncit să se ridice un zid înalt pentru a opri atacurile triburilor nomade, lucrările au continuat până în sec. al XVI-lea sub mai multe dinastii, însă putem spune că cea mai mare parte a fost ridicată în timpul dinastiei Ming
-în timpul dinastiei Han China a cunoscut perioada de maximă înflorire
-chinezii au inventat porţelanul, hârtia, un sistem de scriere pictografică, un detector de cutremure, au creat obiecte din fildeş şi jad, au crescut viermi de mătase

Evreii

-aceştia au migrat în Egipt unde au fost puşi sub sclavie
-au fost eliberaţi de Moise şi conduşi spre Ţara Făgăduinţei, Moise le-a dezvăluit credinţa într-un singur Dumnezeu, Iahve şi le-a dat legile Tora după care se conduc
-Saul a fost desemnat regele al evreilor a unificat cele 12 triburi , este urmat de David
-Ierusalimul, la origine a fost o cetate a filistenilor, este construită pe un deal şi apărată de ziduri puternice, este cucerită de David
-în timpul lui Solomon statul evreu a cunoscut ce mai mare întindere, după moartea lui statul este cucerit de Egipt
-Iudeea a devenit provinciei romană în secolul I î.e.n

Inventarea scrierii
Scrierea cuneiformă
-în mil al IV î.e.n în Mesopotamia au apărut primele state care erau conduse de regi
-după anul 3300 î.e.n sumerieni au inventat scrierea cuneiformă
-ulterior va fii adoptată şi de babiloniei, asirieni şi perşi
-aceştia scriau pe tăbliţe de lut

Scrierea hieroglifică
-a apărut în Egipt
-anumite semne desemnează cuvinte, idei, sunet, sau sensul cuvântului
-poate utiliza desene reprezentând fiinţe umane, animale, păsări, plante, zei, diverse obiecte
-monumentele funerare ale faraonilor glorificau fapte pentru a le face cunoscute urmaşilor
-scrierea hieroglifică avea circa 5000 de semne
-hieroglifele acopereau monumentele de piatră sau erau desenate cu cerneală pe foi realizate din papirus

Scrierea pictografică
-apare în China
-este utilizată de preoţi
-în secolul I este codificată are mii de caractere
-fiecare caracter reprezintă o silabă, fiecare silabă are un sens

Alfabeltul
-fenicieni au inventat alfabetul care avea 22 de semne
-fiecare semn sau literă reprezintă un sunet
-alfabetul lor a fost transmis grecilor care l-au adaptat şi au notat vocalele, acest aflabet a fost transmis romanilor

Epopeea lui Ghilgameş

-prima epopee din istorie, a fost redactată de scribii din Mesopotamia, în scriere cuneiformă pe 12 tăbliţe de lut
-descrie actele de vitejie şi suferinţele lui Ghilgameş, regele oraşului-stat Uruk
-Ghilgameş, parţial om, parţial zeu porneşte în căutarea vieţii veşnice după ce a fost pedepsit de zei nemulţumiţi de felul în care îşi asuprea poporul
-Enkidu care a fost creat din argilă de zei pentru al pedepsi pe Ghilgameş, se lupă şi se împrieteneşte cu acesta
-zeiţa Iştar trimite Taurul Cerului să îl omoare pe Ghilgameş, care va fii omorât de Enkidu
-Enkidu visează că unul dintre ei trebuie să moară, şi hotărăşte să facă el acest sacrificiu
-Ghilgameş suferă şi pleacă în descoperirea unui erou care a supravieţuit potopului sperând ca acesta să îi dezvăluie secretele vieţii şi ale morţii
-această operă literară de oferă informaţii despre mitologia sumerienilor, societatea lor, ne descrie activităţii precum vânătoare şi pescuitul

Codul lui Hammurabi

-Hammurabi a fost cel mai puternic rege al Babilonului, stăpânul Mesopotamiei
-cel mai important document a lui a fost codul de legi scris în jurul anului 1760 î.e.n
-cuprindea 282 de articole şi oglindea viaţa economică şi societatea babiloneană
-existau trei clase sociale: oameni bogaţi, oameni liberi săraci şi sclavii
-nobili şi preoţii erau privilegiaţi
-în cod se vorbeşte despre proprietate, comerţ, muncă, familie, acte de violenţă, furt, îndatoririle şi drepturile soldaţilor, canalele de irigaţie
-drepturile femeii sunt protejate juridic, ea dispunea de bunuri pe care şi le putea administra
-codul avea scopul de a apăra pământurile, pădurile, turmele de animale, canalele de irigaţie
-templele erau protejate
-a rezistat aproape un mileniu 


Grecia Antică. Omul şi mediul

-Grecia sau Elada este o peninsulă înconjurată de insule mai mari sau mai mici
-ţărmurile ei sunt scăldate de Marea Egee, Mediterană şi Ionică
-relieful este predominant muntos, în munţii de află zăcăminte de argint, fier, cupru, plumb, aur, marmură
-pinii, măslinii, smochinii, dafinul creşc peste tot
-pământul este sărac şi sunt puţine locuri prielnice pentru agricultură
-în zonele cu pământ roditor se cultivă grâu, orz, varză, mazăre, ceapă, măslini, viţa de vie
-se creşteau capre, cai, măgari
-locuitori Greciei erau buni marinari, negustori, mineri, meşteşugari şi ştiau să construiască palate şi temple impresionante
-deschiderea la mare a permis practicarea navigaţiei şi a comerţului în zone precum Creta, Cipru, Rodos; Salamina
-greci practicau olăritul iar vasele lor cu figuri negre şi roşii erau cunoscute şi apreciate printre acestea se numară amforele, cupele, obiectele decorative
-femeile locuiau într-o parte separată a casei, acolo ţeseau lâna, confecţionau haine şi supravegheau diverse treburi din gospodărie
-sclavii lucrau în mine sau în gospodărie

Ceramica între utilitate şi artă

-ceramica a reprezentat un izvor istoric prin care se poate reconstitui viaţa şi cultura oamenilor
-dimensiunea şi forma vaselor diferă în funcţie de utilizarea (depozitarea cerealelor, a vinului, a uleiului de măsline, etc) sau de scop decorativ (decorativ, de lux, parfumuri sau cosmetice, cu rol în ceremoniile religioase)
-vasele erau realizate de olari şi decorate de pictori


Polisul grec: Atena și Sparta

-relieful muntos și legăturile dificile între regiuni au împiedicat formarea unui stat unitar în Grecia, însă au luat naștere orașele-state (polisurile)
-acesta cuprindea orașul și statele înconjurătoare, principalele edificii publice erau construite în agora, iar pe acropolă se aflau templele
-grecii vorbeau aceeași limbă, venerau aceeași zei  și uneori se uneau împotriva unor dușmani comuni
-locuitorii polisului erau împărţiţi în cetățeni, meteci, străini care se ocupau cu negoțul, și sclavi
-formele de guvernare au evoluat de la monarhie la democrație în Atena și la oligarhie în Sparta

Atena
-întemeiată în regiunea Atica, zonă bogată în argint, marmură, argilă, fiind aproape de mare (portul Pireu)
-la început a fost condusă de aristocrați din rândul cărora de alegeau anual cei 9 arhonți (magistrați)
-aceștia erau ajutați de Areopag, Adunarea poporului și de Sfat
-cetățenii participau la buna organizare și dezvoltarea cetății, bărbații născuți în cetate votau și participau la guvernare, femeile se bucurau de unele drepturi
-în sec. VII-lea î.e.n Dracon a dat primele legi scrise
-în 549 î.e.n Solon a reorganizat statul, cetățenii erau împărţiți în 4 categorii în funcție de avere, a fixau drepturi și îndatoriri fiecărei categorii în funcție de cantitatea de grâu pe care o avea , a organizat un Sfat cu 400 de membri și un Tribunal al poporului
-în 508 î.e.n Clistene a împărțit populația după criterii teritoriale, Sfatul a crescut la 500 de membrii, a înființat Colegiul celor 10 arhonți, a introdus ostracismul

Sparta
-a fost fondată în zona de sud-est a Peninsulei Peloponez, în Laconia, de către dorieni în sec. X-lea î.e.n
-legislatorul Licurg a organizat cetatea
-cetățenii cu drepturi depline erau în număr de 9000 care erau preocupați de pregătirea militară
-ei dețineau pământul care era lucrat de către iloții care proveneau din populația cucerită
-negustorii și meşteşugarii veniți în cetate erau numiți perieci, erau oameni liberi dar fără drepturi
-Sparta era condusă era condusă de doi regi cu funcții religioase și militare, erau ajutați de Sfatul Bătrânilor și Adunarea poporului înarmat, care aproba sau respingea legile prin aclamații

Procesul de colonizare

-lipsa terenurilor fertile, suprapopularea, nevoia de materii prime, de noi piețe de desfacere, dar și luptele interne i-au făcut pe grecii să plece pe alte meleaguri
-coloniile au fost fondate de cetățile cu o populație mare, cu o organizare politică, economică avansată și cu cunoștinte de navigație
-printre acestea se numără Corintul, Megara, Milet
-marea colonizare s-a desfăşurat între secolele  VIII și VI î.e.n spre vestul Mării Mediterane( sudul Franței, sud-estul Peninsulei Iberice, Sicilia și sudul Italiei) și vestul Mării Negre (Histria, Tomis, Callatis)
-oamenii care plecau din metropolă luat cu ei focul sacru din vatra cetății, obiceiurile religioase și politice, de obicei se consultau cu oracolul lui Apollo din Delfi
-colonia trebuia să se afle la malul mării, să fie ușor de apărat și să aibe pământ roditor, udat de râuri
-pentru fondarea unei colonii, era prezentat un proiect adunării, care îl aproba sau nu, apoi era desemnat un șef al expediției numit fondator care alegea numele coloniei
-colonia era atașată de metropolă dar și cu legii proprii
-la început s-au bazat pe dezvoltarea agriculturii, dar cu timpul au devenit centre comerciale și meșteșugărești.
-dezvoltarea lor a permis stabilirea de legături cu alte popoare și răspândirea culturii greceşti și a modelelor politice 


Histria, Tomis, Callatis

 

-În colonizarea țărmurilor Mării Negre, cel mai important rol l-a jucat Miletul
-Pe țărmul dobrogean al Mării Negre el a întemeiat două orașe: Histria și Tomisul
-Evoluția polisurilor grecești a influențat puternic viața politică, economică și culturală a coloniilor.
- Geții au preluat de la greci metode perfecționate de prelucrare a fierului, roata olarului și folosirea monedei
-Interesele grecilor în raport cu populația geto-dacă erau alianța împotriva primejdiilor din afară și schimbul de produse
-Cele trei colonii pontice au devenit puternice centre meșteșugărești.



Războaiele medice

-în sec. V î.e.n au avut loc războaiele medice dintre greci și Imperiul persan condus de Darius I care a ajuns în Asia mică și a cucerit coloniile grecești de acolo
-acestea s-au revoltat și au fost sprijinite de către Atena
-în anul grecii sub conducerea strategului Miltidate i-au înfrânt pe perși
- după victoria de la Maraton a urmat o perioadă de liniște de 10 ani, în anul 480 î.e.n armata perșilor condusă de Xerxes a atacat Grecia
- bătălia s-a bat la Termopile când regele Spartei Leonida și cei 300 de spartani au luptat până la ultimul om
-în același timp, pe mare triremele ateniene conduse de Temistocle au înfrânt flota persană  la Salamina
-grecii au obținut victoria la Plateea în anul 479 î.e.n
-prestigiul Atenei a crescut foarte mult, apoi în anul 477 î.e.n a format împreună cu alte cetăți Liga de la Delos

Războiul peloponeziac

-puterea Atenei a nemulţumit alte polisuri
-Atena a devenit datorită activităților comerciale, economice și politice inițiale de Pericle cea mai importantă forță democratică a Greciei
-modelul său de dezvoltare se opunea modelului oligarhic al Spartei
-după ani de luptă flota ateniană a fost distrusă și în 404 î.e.n Atena a capitulat
-epuizată în urma luptelor interne, epidemia de ciumă din Atena în urma căreia moare și Pericle a transformat Grecia în țintă ușoară pentru Macedonia

Bătălia de la Maraton

-în anul 490 î.e.n, pe câmpia de la Maraton în apropierea Atenei s-a desfășurat lupta dintre Miltridate și Darius I
-falanga de hopliți a atacat infanteria persană, scuturile lor grele îi apărau de mulțimea de săgeți aruncate de arcașii perși iar ostașii atenieni bine înarmați au obținut o mare victorie
-legenda spune că un ostaș atenian a străbătut distanța de 42 km pentru a anunța victoria, ajuns în cetate a reușit să mai spună Am învins, și a murit de oboseală

Alexandru Macedon și civilizația elenistică

-Macedonia se află în nordul Greciei, locuitorii se ocupau cu păstoritul și agricultura, erau vânători buni și buni soldați
-întemeietorul statului macedonean este Filip al II-lea bun diplomat și a organizat armata (falanga macedoneană)
-după moartea lui Filip al II-lea la conducerea statului urmează fiul său Alexandru, numit și cel Mare
-mai întâi Alexandru a organizat armata, apoi i-a înfrânt pe perși și eliberează toate cetățile grecești din Asia Mică
-prin victoria de la Issos, îl învinge pe Darius al III-lea, cucerind teritoriile din Africa și Asia Centrală, îi atrage pe egipteni de partea s-a a păstrat obiceiurile religioase, a construit orașul Alexandria
-cucerește și Babilonul, iar mai apoi ajunge până la granițele Indiei
-campaniile lui Alexandru au fost urmate de măsuri pentru unificarea imperiului, a păstrat obiceiurile popoarelor cucerite, modul lor de viață, cultura, religia, iar cultura greacă a pătruns în Orient
-în teritoriile cucerite se dezvoltă comerțul și meșteșugirile
-după moartea s-a imperiul a fost împărțit între generali săi, astfel au luat ființă regatele elenistice din Macedonia, Egipt și Asia Mică
-perioada care a ținut de la cuceririle lui Alexandru până la cucerirea romană este cunoscută sub numele de epoca elenistică

Frumosul și cunoașterea în lumea greacă

-panteonul grecilor nu a apărut într-o singură zi, ci într-un timp îndelungat, zeii formau o mare familie, întemeiată de Zeus și Hera care aveau mulți copii și cu probleme cotidiene
-în cinstea lor se ridicau temple care adăposteau statuia zeului
-templul avea fronton, friză și coloane cele mai cunoscute sunt Partenonul și Erehtieionul constituite pe Acropola Atenei dar și templul Artemidei din Efes
-pereții caselor, statuile, vasele erau pictate într-o gamă variată de culori, printre pictorii enumerăm pe Polignot
-artiști mai pictau și vasele de ceramică cu scene din  mitologie și viața cotidiană
-în literatură s-au remarcat Homer (Idiala și Odisea), Hesiod (Munci și zile), poeta Sapho
-grecii au pus bazele și stiinței; matematica (Pitagora, Thales), astonomie (Ptolomeu), fizică (Arhimede), istorie (Herodot, Tucidide), geografie (Strabon), medicină (Hipocrate)
-în Atena se aflau cele mai bune școli Academia lui Platon, liceul lui Aristotel
-fetele erau educate de către mame acasă unde învățau să scrie și să citească, să numere, cânte, deseneze, să întrețină gospodăria

Acropola Atenei
-templele de pe Acropolă, stânca sacră a Atenei au fost distruse în timpul războaielor medice, și reconstituite în timpul lui Pericle
-cele mai renumite au fost Partenonul și Erehteionul, care au fost înălțate sub îndrumarea lui Fidias
-pe Actropolă aveau loc ceremoniile dedicate zeiței protectoare a orașului Atena
-serbările se numeau Panatenee și se țineau din 4 în 4 ani, se țineau întreceri sportive, muzică, poezie, câştigătorii primeau amfore decorate pline cu untdelemn
-zeiței îi erau aduse ofrande de toți participanții
-Partenonul avea în interior o imensă statuie a zeiței Atena, lucrată de Fidias din fildeș și aur, în templu se păstra și tezaurul cetății
-Erehteionul a fost ridicat în locul în care fulgerul lui Zeul îl lovise pe Erehteu, are coloanele înalte de 2,60 m care redau figurile unor tinere

Moștenirea lumii grecești

-în perioada sec V-VI î.e.n înfloresc sculptura, pictura, arhitectura
-sculptura; cel mai renumit sculptor Fidias el a realizat statuia lui Zeus din Olimp una dintre cele 7 minuni ale lumii antice, aceasta fost distrusă în antichitate, Miron a realizat Discobolul
-teatrul s-a născut din dansurile și cântecele dedicate zeului Dionysos, actorii (numai bărbați) se costumau și purtau măști, cele mai cunoscute tragedii au fost ale lui Eschil, Sofocle, Euripide, iar comedii ale lui Aristofan
-spectacolele aveau loc în amfiteatre, în aer liber
-primii istorici ai antichităţii au fos grecii, părintele istoriei a fost Herodot ca ne-a transmis date despre istoria grecilor și a altor popoare, Tucidid  scris Războiul peloponeziac
-Arhimede a contribuit la fondarea matematicii și astronomiei, Hipocarte și-a bazat teoriile pe observare și a inspirat jurământul care îi poartă numele

Jocurile olimpice în antichitate

-la fiecare 4 ani la Olimpia se țineau cele mai importante întreceri sportive la care participau sportivi din întreaga Grecie
-primele jocuri s-au desfășurat în anul 776 î.e.n , și atât timp cât durau încetau orice conflict între polisuri
-jocurile combinau ritualurile religioase cu sportul și erau organizate în cinstea lui Zeus
-jocurile se desfășurau timp de 5 zile și începeau cu o procesiunea solemnă și cu defilarea și jurământul concurenţilor
-intervalul dintre două jocuri se numea olimpiadă
-în acele zile veneau pelerini din toată Grecia care aduceau  ofrande zeilor
-zona se umplea de acrobați, dresori, comedianţi, negustori
-atleții trebuiau să fie cetățeni, femeile nu aveau voie să participe sau să asiste, copii aveau jocurile lor
-sportivii susţineau 5 probe: alergări, lupte corp la corp, pugilat, aruncarea cu discul și a suliței, săritura în lungime, curse de cai
-învingătorii primeau cununi din frunze de măslini
-jocurile olimpice au fost interzise în anul 393 e.n de împăratul Teodosiu
-în sec XIX întrecerile s-au reluat


Fondarea Romei

-în Peninsula Italică s-au aşezat mai multe popoare; etrusci, latini, sabini, greci, celți, etc
-pentru multă vreme oamenii s-au ocupat cu agricultura, păstoritul
-Roma “cetatea celor șapte coline”, a fost întemeiată pe malurile fluviu Tibru în anul 753 î.e.n
-legenda spune că a fost întemeiată de Romulus și Remus, gemeni care au fost aruncați într-un coș pe Tibru. Hrăniți de o lupoaică, au fost găsiți și crescuți de păstorul Faustinus. Se spune că aceștia erau urmași prințului troian Enea. Cei doi s-au certat Remus a fost ucis, Romulus devine primul rege
-arheologii au descoperit urme pe Palatin, urme ale aşezărilor umane, locuitori erau agricultori, păstori, aşezările erau primitive până la venirea etruscilor
-etrusci au avut o influență considerabilă, romani au învățat să construiască bolți, să folosească alfabetul, să consulte zeii
-în cetate s-a dezvoltat, au asanat mlaștinile, au construit canalizări, străzi, temple, edificii publice
-regii au fost fost în număr de 7
-în 509 î.e.n regele a fost alungat, se instaurează republica

Statul roman

-în 509 î.e.n vor instaura republica (respublica=treburile poporului), statul era condus de către Senat, magistrații superiori (consul, pretori, censori), magistrații inferiori (edili, chestori), și Adunarea poporului
-cetatea eternă își va impune stăpânirea asupra întregii Peninsule Italice până la sfârșitul sec. III î.e.n, cucerește Italia, Grecia, Macedonia, Galia, Hispania, Cartagina
-teritorile cucerite sunt organizate și administrate ca provincii ale Republici romane
-republica romană a intrat într-o criză profunde, în ciuda încercărilor de salvare prin organizarea triumviratelor: primul triumvirat Caesar, Crassus, Pompei, al doilea Lepidus, Marc Antoniu, Octavian
-în 27 î.e.n Octavian fondează principatul, perioada care urmează este cunoscută sub numele de pax romana
-Octavian Augustus a păstrat instituţiile republicii, însă a cumulat în mâinile sale toate puterile; principes senatus (primul dintre senatori), augustus (cel slăvit), imperator (comandat al armatei), pontifex maximus (mare preot)
-in perioada pincipatului au existat patru dinastii: Iulia Claudia, Flavia, Antoninilor, Severilor
-împăratul Traian lărgește granițele imperiului cucerind în 106 Dacia, statul roman cunoaște perioada de maximă întindere
-criza internă și marile migrații care încep în sec III e.n l-au determinat pe Dioclețian să introducă dominatul conducerea statului în 4 numit tetrarhie
-Constantin cel Mare a mutat capitala imperiului la Constantinopol și a oficializat în 313 creştinismul în imperiu
-împăratul Teodosiu  împarte imperiu în doua Imperiu roman de apus și de răsărit

Viața cotidiană în lumea romană

Familia
-se compunea din tată, mamă, copii și sclavi
-tatăl era șeful familiei, organiza ceremoniile religioase și judeca faptele membrilor familiei
-în perioada imperiului scade autoritatea acestuia
-părinții luat decizia în ceea ce privește căsătoria fetei
-familia avea norme morale și valori din trecut exemplu comitas (buna creștere), dignitas (demnitatea), fides(fidelitatea), etc
-tinerii erau îndemnați să fie modești și să îi respecte pe cei învârstă, să se comporte cu blândeţe și onestitate

Educația
-până la 7 ani educația era făcută în familie
-după ce împlineau 7 ani copii celor înstăriții mergeau la școală, în cursul primar învățau să  citească, scrie, socotească
-puțini treceau în cursul secundar la 12 ani, studiau autorii latini, elemente de gramatică, greaca, noțiuni de istorie și geografie
-ultima formă de învățământ erau școlile retorice
-la 17 ani erau considerați maturi și gata să intre în armată
-fetele învățau de la 12 ani

Jocurile
-multe jocuri reproduceau activităţile adulților; călăreau pe bețe, construiau căsuțe, se jucau de a gladiatorii și soldații, fetele se jucau cu păpușile, se mai jucau și cu pisici și câini

Orașul și monumentele publice

-Roma era capitala celui mai mare imperiul din antichitate
-toate orașele erau construite după modelul Romei
-străzile erau înguste, unele erau pavate și cu trotuare
-între colinele Capitoliu și Palatin se găsea Forul roman unde erau înălțate mai multe edificii publice; Senatul, temple, arhivele statului, tribunale dar și arcuri de triumf ridicate atunci când împăratului obținea o victorie
-s-au constituit și statui, palate, amfiteatre, cel mai renumit este Panteonul templul tuturor zeilor
-un element necesar vieții era apa care era adusă cu ajutorul apeductelor, construcţii grandioase, lungi de zecii de kilometri, erau formate din arcade suprapuse din piatră și cărămidă
-la Roma exista un elaborat sistem de conducte care alimentau locuințele, fântânile publice, grădinile
-băile publice sau termele aveau bazine cu apă caldă sau rece  cele mai cunoscute au fost cele construite de împăratul Caracalla

Colosseum și gladiatorii

-cel mai mare amfiteatru este Colosseum-ul construit în secolul I
- este destinat jocurilor de circ; lupte între gladiatori și cu animale sălbatice, bătălii navale
-putea găzdui până la 50.000 de spectatori și avea mai multe intrări
-jocurile puteau să țină mai multe zile, la inaugurare au ținut 100 de zile
-prin aceste jocuri împăratul a dorit să fie mai popular și să-și asigure o domnie liniștită, populația trebuia să primească “pâine și circ
-inițial avea trei etaje, iar din secolul II i s-a mai adăugat unul, la primul nivel stătea împăratul și suita lui, la nivelul următor cei bogați, iar la ultimul cei săraci
-în centru era arenă unde luptau gladiatori care erau deobicei sclavi
-gladiatorii erau instruiţi în școli speciale, ei luptau pe viață și pe moarte
-gladiatorul rănit era pus să ceară publicului să fie lăsat în viață
-aceste  spectacole au fost organizate până în sec V

Pompei

-a fost fondat în sec VI î.e.n
-au fost ridicate mai multe edificii; forul, temple, două teatre, un amfiteatru, terme, locuințe și magazine, clădiri decorate cu fresce și mozaicuri, apeducte
-în anul 62 un cutremur devastator a distrus o mare parte a orașului
-în 79, vulcanul Vezuviu a erupt, iar orașul a fost acoperit cu cenușă și lavă, mulți oameni au murit, însă unii au reușit să se salveze
-sute de ani orașul a rămas acoperit de stratul gros de cenușă și lavă


Armata romană

-în constituirea Imperiului roman, întins pe trei continente Europa, nordul Africii, Asia, un rol decisiv l-a avut armata
-serviciul militar era obligatoriu pentru toți cetățenii până la 60 de ani
-mulți soldați erau din teritoriile cucerite
-până în sec III î.e.n era formată din țărani
-pentru a forma o armată din soldați devotați și bun de luptă Marius a realizat reforma armatei, la terminarea perioadei de 20-30 de ani primeau bani și erau împroprietăriţi cu pământ
-era formată din: legiuni formate din cetățeni până la 6000 de oameni, trupele auxiliare formate din locuitorii teritoriile cucerite până la 500
-generalul avea dreptul de viață și de moarte asupra trupei sale
-echipamentul militar: scut, coif, platoșă, suliță, sabie
-locuiau în tabere militare numite castre

Zeii romanilor. Templele

-centru vieții religioase era situat în casa fiecărui roman, capul familiei aducea ofrande în alimente zeilor căminului pe un mic altar
-Saturn, Vesta, Ianus, Marte, Iupiter sunt zeii romani care protejează felurite activități
-Iupiter era divinitatea supremă, stăpân al universului, zeul fulgerului, protector al Romei, Iunona soția s-a era zeița căsătoriei
-Marte zeul războiului, Vesta zeița focului domestic, Minerva zeița înțelepciunii, Venus zeița frumuseții, Apollo proteja artele
-templele erau construite după modelul grecesc, aveau formă dreptunghiulară sau circulară, înconjurate de coloane
-cel mai cunoscut era Panteonul, templul tuturor zeilor

Creștinismul

-viața lui Iisus este relatată în Biblie
-apărut în partea orientală a imperiului în sec I, s-a răspândit rapid cu ajutorul apostolilor
-aceștia vorbeau despre sărăcie, umilință, blândețe, cumpătare, ajutorarea aproapelui
-creștinii refuzau să se supună obligațiilor civile legate de venerarea împăratului ca zeu, și militare
-din aceste motive au început să fie persecutați
-pentru a scăpa mulți creștini se adăposteau la marginea Romei, unde au săpat catacombe
-în anul 313, împăratul Constantin cel Mare a dat Edictul de la Milano prin care religia creștină era acceptată alături de celelalte culte din imperiu
-împăratul Teodosiu a interzis cultele necreștine
-religia creștină bazată pe ideile înţelegerii și a iubirii față de oameni devine o religie universală

Romanizarea

-după cucerirea unui teritoriu, populația locală era atrasă de civilizația romană
-acest proces s-a produs treptat, localnicii învățau limba latină, preiau obiceiurile, tradiția, cultura, religia romană
-urmăriile romanizării sunt formarea popoarelor neolatine: italian, francez, portughez, spaniol, român
-factorii romanizării au asigurat romanizarea sunt administrația, armata, veteranii, colonisții
-civilizația romană a fost una urbană s-au construit drumuri numite via, aveau în centru un for, unde se afla clădirea Senatului și construcțiile destinate comerțului, mai existau temple, amfiteatre, arene, băi publice
-romanizarea a fost un proces istoric care nu s-a impus în cadrul unei civilizații superioare exemplu Grecia
-în Dacia acest proces a avut loc după cucerirea romană din anul 106


Geții și dacii; rânduieli, obiceiuri, credințe

-sunt amintiți în izvoarele grecești, Herodot îi menționează în lucrarea Istorii, amintește în sec VI î.e.n geții care s-au opus armatei persane, el îi numește cei mai viteji și drepți dintre traci
-în izvoarele romane Caesar îi amintește sub numele de daci, iar geograful Strabon ne spune că geții și dacii vorbeau aceeași limbă
-ei au intrat în contact cu civilizația grecească prin coloniile grecești de la Marea Neagră
-erau organizați în triburi și uniuni de triburi conduse de o căpetenie numită basileu  care avea atribuții militare
-ocupații: agricultura, păstoritul, extragerea și prelucrarea metalelor prețioase
-structura socială: aristocrația (tarabostes), oameni liberi (comati), sclavi
-trăiau în cetăți fortificate numite dave, cel mai cunoscut este sistemul de cetăți fortificate din Munții Orăștiei care înconjurau capitala Sarmizegetusa
-aveau o religie politeistă, divinitatea supremă Zalmoxis, zeu suprem al nemuririi, Gebelezis zeul tunetului și fulgerului, Bendis zeița vânătorii
-locurile de cult erau în formă dreptunghiulară sau circulară, existând se pare și o incintă sacră Kogaionon „Muntele Sfânt
Burebista și Decebal. Războaiele daco-romane

-în sec I î.en Burebista (82-44 î.e.n), ajutat de marele preot Deceneu unifică triburile geto-daciilor
-stabilește capitala la Sarmizegetusa care devine centru politic și religios
-Burebista a dus o politică de cuceriri și a obținut controlul asupra cetăților grecești de la Marea Neagră: Histria, Tomis, Callatis
-se implică în războiul civil dintre Caesar și Pompei, îl susține pe Pompei
- după moartea s-a regatul dac se divide
-în sec I romanii ajung cu armata la Dunăre, împăratul Domițian trimite o armata să atace Dacia, în anul 87 dacii conduși de Decebal sunt înfrânți la Tapae
-noul regat era mai mic din punct de vedere teritorial, dar mai puternic din punct de vedere politic
-romanii vor ataca din nou și obțin victoria, iar prin pacea din 89 Decebal devine client al Romei
-în anul 98, împăratul Traian a considerat că pacea cu Decebal nu este în avantajul Romei
-din acest motiv și pentru că Dacia era considerată bogată, împăratul a pornit împotriva acestuia
-între 101-102 are loc primul război daco-roman, Decebal pierde și va deveni supus al Romei
-între cele războaie, Traian construiește podul de la Drobeta realizat de către Apollodor din Damasc
-între 105-106 are loc al doilea război daco-roman, romani cuceresc cetățile dacice și asediază capitala
-Decebal fuge în munții și se sinucide
-Dacia va fii cucerită și devine provincie romană

Apariția islamului. Credința musulmană

-Peninsula Arabică este locuită încă din antichitate, majoritatea populației este de beduini
-întemeietorul religiei islamice este Mohamed, acesta primește cuvântul lui Allah
-Mohamed va devenii profetul lui Allah, la transmite oamenilor poruncile lui Dumnezeu, care vor fii mai apoi scrise în Coran
-mulți oameni din Mecca au urmat învăţăturile lui, însă simțindu-se amenințat plecă în 622 la Medina (Hegira)
-la Medina, Mohamed unifică triburile aflate în conflict și apoi cucerește Mecca
-moscheea din Mecca a devenit lăcașul sfânt al islamului și loc de pelerinaj
-ordinea politică și religioasă islamică s-a răspândit în Peninsula Arabică, Mohamed a înlocuit tribul și legăturile de sânge, cu o noua alianță “umma” prin care trebuie să fie solidari și să se protejeze reciproc
-în 632, Mohamed a murit, între credincioși au apărut neînţelegeri între credincioși
- stâlpi ai islamului sunt: rugăciunea, milostivenia, postul (Ramadamul), pelerinajul la Mecca

Expansiunea militară și culturală a islamului

-după moartea lui Mahomed, conducerea comunității le-a revenit califilor
-în secolul al VII-lea au cucerit aproape toată Peninsula Arabia, iar până la sfârșitul sec XII-lea au cucerit nordul Africi, o parte din Peninsula Iberică, Orientul Apropriat, Iranul, nordul Italiei
-sub conducerea primilor patru califi au fost întărite instituțiile politice, sociale, religioase și au fost cucerite multe teritorii care au format califatul arab
-în timpul dinastiei Omeiazilor (661-750), au fost mărite granițele ajungând în Europa, în anul 732 au fost înfrânți de către francii conduși de Carol Martel la Poitiers
-după un război civil sângeros puterea a fost preluată de dinastia Abbasizilor (750-1055)
-limba arabă a devenit limba oficială în tot imperiul, califi au bătut monede în marile orașe au construit moschei și controlau drumurile comerciale care legau Orientul de Europa
-arabii au construit peste 200 de orașe mari în care predomină moscheile, palatele, băile publice, fântânile, podurile, apeductele
-apogeul vieții culturale a fost în sec X-XI, musulmanii au contribuit în dezvoltarea științei, literaturii, istoriei, filosofiei, artelor, au studiat stelele cu ajutorul globului terestru , astrolabului, au realizat hărții complexe ale Pământului, matematicieni au inventat algebra și au adoptat cifrele arabe
-în medicină au studiat corpul uman, au practicat intervenții chirurgicale complexe, folosind anestezia, au înființat primele farmacii și spitale
-în literatura avem antologia de povești Ali Baba și cei 40 de hoți, Cele șapte călătorii ale lui Sinbad marinarul

Formarea popoarelor europene

-marile migrații din sec III-VIII dau naștere noilor popoare germanice, romanice și slavice
-popoarele migratoare germanice au avut un rol important în dispariţia Imperiului Roman de Apus, au contribuit la formarea noilor popoare din fostele provincii exemplu Britania sau Germania, sau din afara lui Scandinavia
-principalele popoare germanice; germanii, anglo-saxoni, danezii, suedezii, norvegienii
-în unele părți europene ale fostului Imperiu Roman s-au constituit regatele barbare ale germanicilor: în Peninsula italica regatul ostrogot, în Peninsula Iberica regatul vizigot, în Britania regatele anglo-saxone
-popoarele romanice au apărut în urma procesului de romanizare, vorbitoare de limba latină au adoptat cultura romană: francezii, italienii, spaniolii, portughezii, românii
-în est, în urma migrației slavilor se formează mai multe popoare: slavii de răsărit (rușii, ucrainenii, bielorușii), apuseni (polonezii, cehii, slovacii) și de sud (bulgarii, slovenii, sârbii)
-în Europa au mai apărut și popoarele fino-ungrice: maghiarii, estonienii și finlandezii
-procesul de formare a popoarelor este denumit etnogeneze și s-a încheiat între sec VIII-X

Etnogeneză românească

-este parte a procesul de formare a popoarelor latine
-românii s-au format în două etape; romanizarea dacilor și asimilarea elementelor slavice
-spațiul în care s-a format poporul român este situat între Carpați, Dunăre și Marea Neagră între secolele III-IX
-la romanizarea dacilor au contribuit armata care păzea granițele, coloniștii veniți să lucreze pământul, minele și care s-au stabilit în orașele
-limba română este o limbă romanică având cuvinte dace și influențe slave
-în procesul de romanizare un rol important l-a avut religia, treptat au predominat zeii romani
-creștinismul răspândit în limba latină dovedește continuitatea populației daco-romane
-trecerea migratorilor germanici și venirea slavilor nu au împiedicat continuarea procesului de etnogeneză
-limba română s-a format în paralel cu procesul de constituire a poporului român

-continuitatea românilor în spațiul de la nord și sud de Dunăre este confirmată de izvoarele medievale, unde sunt amintiți cu numele de vlahi 

Europa creștină în mileniul I

 

-după oficializarea creștinismul, ideile promovate de acesta precum înțelegerea, iubirea aproapelui, s-au răspândit rapid

-mănăstirile au devenit numeroase, iar preoții le vorbeau oamenilor despre cumpătare, simplitate

-călugării au avut un rol important în creștinarea unor popoare migratoare; francii de neam germanic, slavii

-din sec VI mănăstirile se află sub protecţia papei, care devine șef al lumii creștine din Europa apuseană

-papa Grigore I cel Mare a contribuit la creșterea rolului bisericii și al creștinarea altor migratori; vizigoți, anglo-saxoni

-biserica se implică și în activitatea politică, iar din sec VIII-lea apar neînţelegeri

-cu timpul apare conflictul între iconoclaști și iconoduli care se adânceşte  mai ales în Imperiul Bizantin

-în apus călugării au început să copieze manuscrise și cărți din epoca greco-romană

-în sec IX, creștinismul este adoptat și de danezi, saxoni, bulgari, slavii răsăriteni

-între biserica de apus reprezentată de papa și cea de răsărit reprezentată de patriarh au existat neînțelegeri

-în 1054 a avut loc marea ruptură dintre cele două biserici eveniment cunoscut sub numele de Marea Schismă religioasă 



Creștinarea francilor. Carol cel Mare

-francii, populație germanică, au cucerit Galia, ai cărei locuitori au fost romanizați și au întemeiat un regat
-după ce au adoptat creștinismul în vremea lui Clovis, s-au declarat apărători ai credinței împotriva păgânilor
-Carol cel Mare (768-814), întemeietorul dinastiei Caroligenilor, a dus o politică intensă de cuceriri; Italia, nordul Spaniei, Saxonia, părți ale Panoniei
- a dorit să refacă Imperiul Roman
-în anul 800 a fost încoronat împărat
-noul imperiu este bine apărat la granițe
-capitala a fost la Aachen
-în această perioadă cultura înflorește, perioada carolingiană
-după moartea sa, imperiul s-a dezmembrat, iar prin Tratatul de la Verdun, a fost împărțit între cei trei moștenitori
-imperiul carolingian a fost baza formării Franței, Germaniei, Italiei

Imperiul Bizantin

-după decăderea imperiului roman de apus, Constantinopolul a devenit capitala lumii romane
-treptat în imperiul bizantin, elementul grecesc devine predominant
-în sec. VI în timpul împăratului Iustinian , a redobândit controlul asupra Mării Mediterane cu ajutorul armatei bine organizate și echipate
-armata avea în frunte generali care foloseau focul grecesc
-cuceresc Peninsula Italică, sudul Peninsulei Iberice, nordul Africii
-Iustinian va realiza un cod de legi Corpus Iuris Civilis, care va sta la baza dreptului medieval european
-va construii biserica Sfânta Sofia
-în secolul VII, limba oficială va deveni greaca, împăratul își ia titlul de basileu
-cu timpul acesta va decădea, în secolul XIII este stăpânit de cruciați, iar în 1453 va fii cucerit de otomani
-în cadrul bizaţului, împăratul era trimisul lui Dumnezeu de pământ


Viața cotidiană în Evul Mediu

Familia
-era compusă din părinți și copii
-nașterea copilului era primită cu bucurie
-condițiile vieții erau grele, fetele își ajutau mamele în gospodărie, băieții lucrau cu tatăl pe câmp
-copii se căsătoreau destul de devreme și se instalau în casa unuia dintre părinți

Asezările
-cea mai mare parte a populației locuia la sat
-satele erau formate din vatra satului, loturile agricole ale țăranilor, pădurile, pășunile
-asezările erau ridicate în jurul apei
-bunurile erau vândute în târguri, iar din sec XI apar orașele
Alimentația
-exista o diferență între alimentația oamenilor bogați și a țăranilor
-se foloseau pâinea de grâu, secară și orz, brânză, carne de pasăre sau de vânat, pește, fructe, legume
-se foloseau ierburi aromate și mirodenii pentru a da gust mâncării
-oamenii săraci se mulțumeau de cele mai multe ori cu o supă de legume

Sărbătorile
-existau două tipuri de sărbători
-cele legate de familie: nașterea, botezul, nunta, unde se organizau jocuri, dansuri, mari ospețe
-sărbătorile tradiționale și religioase: Crăciunul, Paștele, când oamenii se adunau la biserică
-seniorul domeniului organiza serbări și ospețe pentru țărani cu prilejul secerișului

Economie și tehnologie
-economia era bazată pe agricultură
-cultivarea pământului și creșterea vitelor și viticultura erau principalele ocupații
-se cultivau grâu, orz, ovăz
-unelte; cazma, sapa, lopata, coasa
-în sec XII s-au făcut progrese; rotația culturilor, plugul cu brăzdar de fier, folosirea calului, a boilor, potcoava
-productivitatea a crescut, surplusul era vândut în orașe

Credința și biserica
-creştinismul era religia majoritară în Europa
-preoții se ocupau cu educarea populației
-preoții și călugării împart hrană celor săraci
-au apărut spitale și azile, personalul era alcătuit din călugări și călugărite

Proprietatea, libertatea și dependența
-societatea medievală era organizată în trei ordine: cei care se roagă (preoții), cei care lupta (cavalerii), cei care muncesc (țăranii, meșteșugarii)
-pământul era deținut de senior, cel care primea pământ se numea vasal
-între cei doi se încheia un contract de vasalitate
-țăranii trăiau pe domeniul seniorului primeau pământ pe care erau obligați să îl lucreze
-o parte erau oameni liberi, dar cei mai mulți erau șerbi lipsiți de libertatea personală

Domeniul feudal

-s-au format din pământurile date de regi unor nobilii sau conducători ai bisericii
-unii feudali l-au mărit prin acapararea unor terenuri de la țărani sau moșteniri
-era format din două părți: rezerva feudala care aparținea nobilului sau feudalului care cuprindea loturile de pământ, pășunile, livezile, viile, pădurea, a doua parte loturile țăranilor lucrare în schimburi unor obligații rentă sau dijmă
-tot ce se obținea de pe rezerva nobilului aparținea acestuia
-țăranii erau legații de domeniul pe care lucrau, legarea de glie aducea și folosirea morii, cuptorului, să întreţină drumurile sau zidurile castelului
-în centrul domeniului se afla castelul, acesta era simbolul puterii seniorului
-era construit pe înălțimi, în centru se afla un turn înalt (donjon), erau constuite din lemn, apoi piatră, erau înconjurate de șanțuri de apă, la intrare era un pod mobil
-seniorul putea să ii judece pe cei care locuiau în castel sau în sat care încălcau regulile


Orașul medieval

-în sec X-XI numărul locuitorilor din vestul Europei crește
-meșteșugurile se dezvoltă, drumurile comerciale favorizează circulația mărfurilor
-acestea favorizează apariția orașelor în jurul unor fostele castre, castele, mănăstiri, sau drumuri
-orașul era înconjurat de ziduri groase, străzile erau înguste, în centru se aflau catedrala sau palatul primăriei
-locuințele erau din lemn și modeste
-circulația era închisă noapte, nu exista canalizare, gunoiul era aruncat pe stradă, străzile erau aglomerate și murdare, exista riscul de apariție a unor boli grave ex ciuma
-locuitorii plăteau taxe
-pentru a se elibera locuitorii orașelor au format comune care treptat au obținut recunoașterea
-unele orașe obțin dreptul de a se conduce, altele depind de rege ca în Franța, altele devin republici independente ca în Italia sau Germania
-la oraș veneau țăranii fugiți de pe domeniul feudal
-principalele ocupații erau meșteșugurile și comerțul
-fierarii, tâmplarii, zidarii erau grupați în bresle , iar negustori în ghilde
-treptat unii meșteri încep să aibă ateliere care duc la apariția manufacturilor ex Italia, Anglia
-în Peninsula Italică, lipsa de unitate teritorială duce la apariția orașelor-republici ex Veneția, Genova
-orașele germane s-au dezvoltat pentru a apăra interesele nobililor sau împăratului, ele au format ligii


Cavalerism și onoare

-cavalerul era nobil, un bun luptător, trebuia să fie curajos, cinstit și drept
-toate aceste calități au fost puse în evidență în timpul cruciadelor
-pentru a deveni cavaler, trebuia să treci prin mai multe etape, începând de la vârsta de 7 ani până la 21 de ani, când era investit
-ceremonia de investire avea loc la castelul seniorului, unde candidatul făcea dovada calităților sale
-utiliza lancea și spada și era protejat de o armură grea, pusă peste cămașa de zale, de coiful cu vizieră, și scutul cu blazonul familiei
-trebuia să jure credință seniorului, suzeranul său
-trebuia să aibă o atitudine de curtoazie față de femei, acest comportament era deseori cântat de trubaduri
-cavalerii se întreceau în turnir, care era organizat de monarh cu diverse prilejuri


Cruciadele

-Ierusalimul era pentru creștini un tărâm sfânt, pentru că aici se afla mormântul lui Isus
-în sec XI a fost cucerit de turci, fapt care a provocat nemulţumirea creștinilor
-la sfârșitul sec XI papa Urban al II-lea a chemat credincioși să elibereze locurile sfinte, dând semnalul unor expediții militare
-la acestea au participat cavaleri, nobili, monarhi, populația de rând
-prima cruciadă a început în 1096, cu o expediție a țăranilor care au fost înfrânţi
-a urmat o expediția a cavalerilor care au eliberat Țara Sfântă și au ocupat Ierusalimul, unde au întemeiat un regat creștin, apărarea a fost lăsată în grija unor călugări organizați militar
-cu timpul turci au recucerit aceste teritorii, iar sec XII se organizează două cruciade numite “crucida regilor”, la care participă regele Franței Filip al II-lea August, al Angliei Richard Inimă de Leu și împăratul german Frederic Barbarossa, cu toate acestea locurile sfinte nu au fost recucerite
-s-au organizat și alte cruciade dar fără rezultat
-a existat și o “cruciadă a copiilor”, bazată pe credința că prin puritatea lor copiiilor pot obține iertarea și se va deschide calea spre locurile sfinte
-cruciadele nu și-au atins scopul, dar au contribuit la reluarea comerțului cu Orientul, de unde au fost aduse lămâi, curmale, piper, gimbir, la dezvoltarea contactelor culturale, s-au tradus multe cărți de știință din arabă în latină
-a crescut puterea regilor, vor apărea statele centralizate

Statele medievale

Franța
-creat în sec X prin alegerea lui Hugo Capet ca rege
-se va consolida în jurul Parisului și Orleansului
-monarhii francezi îi vor supune pe marii nobili, cu ajutorul armatei
-sprijiniți de orășenime și alte categorii sociale, regii vor realiza unificarea teritorială
-în timpul dinastiei Capet se va forma un adevărat stat cu capitala la Paris
-Filip al II-lea August și Filip al IV-lea ce Frumos au mărit domeniul regal prin ocuparea Normandiei, și au convocat Stările Generale în scopul votării impozitelor
-procesul de centralizare a fost finalizat în sec XV de către regele Ludovic al XI-lea

Anglia
-consolidarea statului și a puterii regale se va realiza după cucerirea normandă
-regele Wilhem I a confiscat pământurile nobilimii și le-a împărțit credincioșilor săi
-puterea nobilimii crește în timpul lui Ioan fără de Țară, care va semna în 1215 Magna Carta Libertatum, prin care se întărea puterea nobilimii și se obțineau o serie de drepturi pentru oamenii liberi , nu mai putea fixa impozite fără aprobarea nobilimii
-la sfârșitul sec XIII a fost convocat Parlamentul, era format din Camera Lorzilor și camera Comunelor
-refacerea autorității regelui se va face în sec XV în timpul lui Henric al VII-lea

Imperiul romano-german
-Otto I a pus bazele imperiului, a încercat să refacă fostul imperiu roman
-în sec XI se declanşează o luptă între împărat și papă, care a atins apogeu în timpului papei Grigore al VII și împăratului Henric al IV-lea, care s-a finalizat cu înfrângerea puterii laice
-acest conflict va dura și în secolele următoare, și au adâncit și starea de dezordine și fărâmiţare teritorială
-puterea împăratului s-a micșorat, iar unitatea politică teritorială era doar de formă
-din sec XIV, împăratul este ales de 7 mari nobili, și va conduce cu ajutorul Dietei imperiale

Catredrale și universități

Catredele
-primele catredele s-au ridicat în sec XI
a) stilul romanic
-poartă acest nume pentru că a împrumutat elemente din construcții romane
-construcția era împărțită în trei nave, arcuri rotunde, boltă semicirculară, aspect greoi, masiv, ferestre mici
-catredrale: Worms (Germania)
b) gotic
-apar în sec XII
-caracteristici: aspect înalt, zvelt, arcul frânt de ovigă, fereste mari, vitralii
-catredrale: Notre Dame(Franța), domul din Milano(Italia), domul din Koln (Germania)

Universităţile
-dezvoltarea civilizației urbane, intensificarea comerțului, duc la apariția universităților în sec XIII
-aveau reguli de funcționare specifice, studenții și profesorii erau organizați în corporații
-universității Bologna, Paris, Oxford
-metoda de lucru era de memorare, dar treptat s-a trecut și la exprimarea propriilor opinii
-se studiau aritmetica, geometria, muzica, astronomia, gramatica, retorica, dialectica


Lumea românească și statele medievale în sec XIV XV

-în mil II, români trăiau în obști sătești
-acestea se unesc apar cnezatele și voievodatele confirmate de izvoarele istorice
-în Transilvania, cronicarul maghiar Anonimus au existat voievodatele lui Gelu, Glad și Menumorut
-în Țara Românească, Diploma Cavalerilor Ioaniți amintește voievodatele lui Litovoi și Seneslau și cnezatele lui Ioan și Farcaș
-în Moldova sunt atestate forme de organizare numite țări, câmpuri, ocoale
-în sec XIV prin unirea lor se formează statele medievale românești
-Țara Românească și Moldova s-au constituit prin lupta împotriva coroanei maghiare
-în Țara Românească Basarab îl învinge pe regele maghiar la Posada în 1330
-în Moldova Bogdan reuşeşte să înlăture control maghiar
-Transilvania a rămas organizată ca voievodat sub stăpânire maghiară
-consolidarea instituțiilor specifice unui stat s-a făcut spre sfârsitul sec XIV începutul sec XV
-conducătorul lor era domnul, reprezentantul divinității, are puteri mari asupra supuşilor săi, bate monedă, conduce armata, stabilește politica externă
-la sfârsitul sec XIV Mircea cel Bătrân apară Țara Românească îl învinge pe Baiazid la Rovine
-în sec XV Vlad Țepeș obține victoria de la Târgoviște iar Ștefan cel Mare la Vaslui

-cu toate acestea, Țările Române vor plăti tribut pentru a-și libertatea

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

clasa IX

Popoarele antichitații I. Popoarele Orientului Antic 1.Mesopotamia a   a) Sumerieni ocupă partea de sud a Mesopotamiei   -  Întemeiază oraşele stat: Ur, Uruk, Nippur, Lagaş   -  Ocupaţiile principale erau creşterea animalelor, agricultura, vânătoarea şi meşteşugurile   - Erau conduse de regi    - religie politeista b  b) Akkadieni    -s-au aşezat în centrul Mesopotamiei  a-aveau aceleaşi ocupaţii şi religie ca şi sumerienii   -Oraşe- stat Akkad, Kis, Babilon   -Sargon I imperiul akkadian   - Hamurabi  primul cod de legi. c c)    Asierienii    -regiunea de nord a Mesopotamiei   -populaţie nomadă şi războinică   -Oraşe-state: Assur, Ninive         2.   Egiptenii   -Se formează regatele Egiptul de Sus şi Egiptul de Jos, de-a lungul fluviului Nil   - r egele Narmer  uneşte cele două regate   ...

Clasa VIII programa noua

  Spa ţiul geografic natural -teritoriul românesc cuprinde formațiuni geografice variate și multe resurse necesare activităților oamenilor -situată în nordul Peninsulei Balcanice și acoperind o suprafață de 238 397 km² -este o ţara carpato-dunăreană-pontică - relieful țării cuprinde munții – 28%; dealurile și podișurile – 42% și câmpiile – 30% - accesibilitatea terenului a înlesnit legăturile între zonele locuite și a creat condiții pentru dezvoltare etnică, religioasă și culturală -cadrul natural al României a favorizat dezvoltarea istorică a locuitorilor acestui teritoriu -legăturile oamenilor cu mediul se reflectă și în ocupațiile străvechi (păstoritul, cultivarea plantelor), în obiceiurile și tradițiile sale,   Periodizarea istoriei românilor   -preistoria este prima epocă istorică și cea mai îndelungată -manifestări de viață omenească pe teritoriul României datează din anul 1500000 î.H. și au fost descoperite în localitatea Tetoiu ‑ Bugiulești...