Ce este istoria
Istoria este ştiinţa care se ocupă cu studiul trecutului în toate aspectele
vieţii oamenilor; felul în care au trăit aceştia în societate, modul în care au
fost conduse comunităţile, ocupaţiile oamenilor, arta, cultura, credinţe
religioase.
Izvoarele istorice
-izvoare istorice nescrise, ele pot fii paleontologice (fosile), sau
arheologice (monumente, vase, unelte, arme, podoabe)
-izvoare epigrafice, sunt inscripţii pe suport dur, în general pe piatră
sau metal, pot avea conţinut religios, juridic, funerar
-izvoare numismatice (monede) pot oferii informaţii cu privire la persoana
sau instituţia care le-a emis
-izvoare lingvistice texte păstrate din limbile vechi
-izvoare literare care narează fapte reale sau imaginare care pot avea
caracter religios, cultural, social, politic. Astfel de texte s-au păstrat în
interiorul unor plate, temple, sarcofage, sau pe tăbliţe de lut, papirus,
hârtie
-izvoare cartografice; hărţile
Perceperea timpului şi a
spaţiului
-încă din cele mai vechi timpuri oamenii au preocupaţi de
măsurarea trecerii timpului, au observat succesiunea zilelor şi a nopţilor, a
anotimpurilor, astfel au apărut primele calendare ca de exemplu calendarul
maya, calendarul unisolar folosit de evrei, calendarele solare folosite de
greci şi romani
Epocile istorice
epocă
istorică
– interval de timp de mare dimensiune.
Epocile istorice sunt: 1. epoca străveche
2. epoca veche (antică)
3. epoca medievală
4. epoca modernă
5. epoca contemporană
era – perioadă istorică care începe cu un eveniment sau fapt
important, real sau legendar, de la
care
porneşte
numărătoarea anilor; interval de timp
mare, care cuprinde mai multe epoci istorice
Sunt două mari ere: î.Hr. – înainte de naşterea lui Iisus
Hristos;
d.Hr.
– după naşterea lui Iisus Hristos – era creştină
Unităţi de timp
-anul 365/366 de zile, un deceniu 10
ani, un secol 100 de ani, un mileniu 1000 de ani
Primii oameni
-specia umană apare şi se dezvoltă în urma unui proces de evoluţia numit antropogeneză
care a avut loc în Paleolitic, în urma acestui omul capătă poziţie bipedă,
creier mare, limbaj articulat, capacitatea de a muncii şi transmite experienţa
acumulată
-locul de apariţie a omului este estul Africii
-evoluţia acestora a dus la apariţia omului modern Homo sapiens
-unelte şi arme, în Paleolitic tehnica de prelucrare a pietrei este cioplirea, primele unelte sunt confecţionate
din pietre de râu
-locuinţele, primii oameni trăiesc sub cerul liber, treptat se adăpostesc
la marginea stânciilor şi în peşteri, mai apoi construiesc colibe şi bordeie
-ocupaţii; vânătoarea, culesul, pescuitul
-focul, în Paleolitic a început să producă focul prin frecarea a două
pietre sau două lemne uscate, era folosit pentru pregătirea hranei, contra
frigului şi a animalelor sălbatice
-arta: apar primele credinţe religioase şi manifestări artistice exemplu
picturile rupestre
-mezoliticul este perioada de mijloc a epocii de piatră se foloseşte arcul
şi săgeata, toporul, barca, sania, se practica grădinăritul primitiv
Revoluţia neolitică
-preistoria a fost rima şi cea mai lungă epocă a istoriei
Epoca pietrei: a avut trei perioade paleoliticul, mezoliticul şi neoliticul
-în paleolitic şi mezolitic oameni îşi procurau hrana din natura prin
cules, pescuit, vâna
-pentru a vâna trăiau în cete iar hrana era împărţită tuturor membrilor
grupului
-uneletele erau confecţionate din piatră, lemn, os
-în mezolitic au fost domesticit câinele pentru a ajuta la vânătoare
-în neolitic, omul a evoluat la stadiul de prădător la cel de cultivator de
plante şi a domesticit animale
-unelte şi armele s-au diversificat datorită tehnicii de şlefuire şi
perforare a pietrei
-sunt prelucrate şi primele metale şi aurul
-ocupaţii; torsul, ţesutul, olăritul, trocul
-grupurile umane avea noţiunea de rudenie, apare ginta
-cu timpul din ginta au apărut triburile
- omul devine sedentar şi îşi crează primele aşezări permanente
Inventarea
metalurgiei
-epoca metalelor a
fost rezultatul progreselor produse de apariţia şi practicarea metalurgiei
-a apărut în Asia, s-a răspândit în Africa apoi în Europa
-utilizarea metalului a dus la creşterea productivităţii în agricultură şi
a extinderi suprafeţelor cultivate
-comunităţile umane s-au extins prin apariţia uniunilor de triburi la baza
cărora se află familia monogamă
-apare aristocraţia tribală, în cadrul unei organizări militare
-există cult al soarelui, se practică incineraţia
-arta era reprezentată prin ornamentarea uneltelor, armelor şi
confecţionarea podoabelor din metal, da şi prin ceramica pictată
-comerţul se dezvoltă prin inventarea şi utilizarea monedei
-la sfârşitul acestei perioade apare statul
Orientul antic.
Omul şi mediul
Mediul natural
-Orientul antic cuprinde nord-estul Africii şi ce mai parte a Asiei
-mediul natural a favorizat o diversitate de activităţi economice
-agricultorii au învăţat să controleze inundaţiile fluviilor şi să
realizeze primele sisteme de irigaţii
-cu timpul s-au dezvoltat şi meşteşugurile care au dus la diversificarea
producţiei şi a schimbului de mărfuri, apar drumuri comerciale care făceau legătura
cu Babilon, Tyr, Susa
Organizarea comunităţilor umane
-în fruntea comunităţii se afla suveranul (monarhul), stăpânul întregului
pământ, judecător suprem, conducător militar şi religios, el era zeu pe pământ
şi autoritatea lui se extindea asupra întregii comunităţi
-era sprijinit de preoţi,
funcţionari şi şefi militari
-agricultori şi meşteşugari erau mare masa a populaţiei, iar într-un număr
mic erau şi sclavii Viaţa cotidiană
-primele aşezări urbane au fost centre meşteşugăreşti şi comerciale
-fiecare aşezare avea un zeu suprem în cinstea căruia se construia un
templu
-în Mesopotamia baza credinţei religioase era natura, apa care reprezentau
viaţa şi bogăţia
-egipteni credeau în sute de zei
-perşi credeau în bine şi rău
-în Mesopotamia, tatăl avea putere deplină asupra soţiei şi a copiilor
-în Egipt femeia era egala bărbatului
-locuinţele, alimentaţia şi îmbrăcămintea erau diverse în funcţie de
relief, climă, poziţie socială
-casele oamenilor simpli erau mici, cu mobilier sărac
-palatele regale aveau curţii interioare, camere multe şi bogat decorate
Oraşul-stat Babilon
-Babilonul-Poarta Zeilor, a fost întemeiat de sumerieni în mil. al III-lea
î.e.n, fiind aşezat pe malul fluviului Eufrat
-Hammurabi şi Nabucodonosor al II-lea l-au transformat într-o capitală
imperială şi important centru comercial şi cultural
-Hammurabi a înconjurat oraşul cu ziduri, iar templul zeului Murduk domina
oraşul
-în timpului lui Nabucodonosor al II-lea a ridicat Poarta zeiţei Iştar,şi
Grădinile suspendate ale Semiramidei, una dintre cele 7 minuni ale lumii antice
-civilizaţia mesopotamiană a dispărut după ce perşii au cucerit Babilonul
în 539 î.e.n
-în secolul IV î.e.n Alexandru cel Mare a hotărât ca Babilonul să devină
capitală imperiului său
-în Babilon au înflorit artele, astronomia, matematica, dreptul, literatura
Tempele şi
piramidele
-la Gizeh se află cele trei piramide ale lui Kheops, Kefren şi Mikerinos care
au fost construite acum 4500 de ani
-marea piramidă a lui Kheops are o înălţime de 147 de metri, au lucrat la
construirea ei mii de oameni mai bine de 20 de ani
-piramidele erau construite din blocuri imense de piatră iar în interior
existau mai multe coridoare şi camere funerare
-egiptenii credeau în viaţă după moarte, de aceea trupurile faraonilor şi a
nobililor erau păstrate printr-un proces complicat numit mumificare
-zei şi zeiţele egiptenilor erau reprezentaţi cu trup de om şi cap de
animal ca de exemplu Ra (zeul soare), Horus (zeul protector al Egiptului),
Osiris (zeul vieţii de apoi), Isis (zeița magiei și a
vieții, a căsătoriei)
-faraonul era şi el un
adevărat zeu şi avea templul său
-templul era casa
zeului, avea o curte, o sală cu multe coloane şi basoreliefuri şi sanctuare
-temple: lui Amon-Ra de
la Teba, Luxor, Karnak
Popoare şi
civilizaţii pe harta Orientului antic
-marile civilizaţii antice au apărut de a lungul fluviilor; Eufrat şi Tigrul
(Mesopotamia), Nilul (Egipt), Indusul (India), Fluviul Galben (China)
Mesopotamia
-regiune cuprinsă între Tigru şi Eufrat
-sumerieni, s-au stabilit în mil. al IV-lea î.e.n în
sudul Mesopotamiei, ei au creat prima civilizaţie în zonă, au inventat roata, scrierea
(cuneiformă), ziguratul, organizarea politică (oraşul-stat)
-akkadieni, stabilit în partea centrală au fondat oraşul
Babilon
-asirienii în partea de nord, întemeiază un stat puternic
-în jurul anului 1790 î.e.n, Mesopotamia a fost cucerită
de babilonieni
-cel mai important rege a fost Hammurabi, care a dar
primele legi scrise din lume
Pesani şi mezii
-triburi indo-europene, se aşează în podişul Iranului
-au întemeiat un imperiu puternic care a cunoscut
perioada de dezvoltare în timpul lui Darius I
Egiptul
-se dezvoltă pe malul Nilului
-au dezvoltat reţeaua de canale de irigaţi, au dezvoltat
agricultura, au domesticit animale, au inventat scrierea hieroglifică
-regele Narmer unifică cele două regate Egiptul de sus şi
Egiptul de jos, stabileşte capitala la Memfis, devine primul faraon
-în Egiptul antic au domnit faraoni puternici; Kheops,
Ramses al II-lea
Fenicieni
-popor semitic
-marinari pricepuţi porneau din Byblos, Sidon, Tyr
-au extins în toată Marea Mediterană şi au întemeiat
coloni, exemplu Cartagina
India
-se dezvoltă pe valea Indusului
-primele oraşe Harappa şi Mohenjo-Daro
-au fost cuceriti de către arieni, regele Aşoka a cucerit
întreg teritoriul Indiei
Chinezi
-statul a părut în secolele XVIII-XII î.e.n
-Qin Shi Huangdi, a fost primul care a stăpânit întreaga
China
-în 214 î.e.n împăratul a poruncit să se ridice un zid
înalt pentru a opri atacurile triburilor nomade, lucrările au continuat până în
sec. al XVI-lea sub mai multe dinastii, însă putem spune că cea mai mare parte
a fost ridicată în timpul dinastiei Ming
-în timpul dinastiei Han China a cunoscut perioada de maximă înflorire
-chinezii au inventat porţelanul, hârtia, un sistem de scriere
pictografică, un detector de cutremure, au creat obiecte din fildeş şi jad, au
crescut viermi de mătase
Evreii
-aceştia au migrat în Egipt unde au fost puşi sub sclavie
-au fost eliberaţi de Moise şi conduşi spre Ţara Făgăduinţei, Moise le-a dezvăluit
credinţa într-un singur Dumnezeu, Iahve şi le-a dat legile Tora după care se
conduc
-Saul a fost desemnat regele al evreilor a unificat cele 12 triburi , este
urmat de David
-Ierusalimul, la origine a fost o cetate a filistenilor, este construită pe
un deal şi apărată de ziduri puternice, este cucerită de David
-în timpul lui Solomon statul evreu a cunoscut ce mai mare întindere, după
moartea lui statul este cucerit de Egipt
-Iudeea a devenit provinciei romană în secolul I î.e.n
Inventarea scrierii
Scrierea cuneiformă
-în mil al IV î.e.n în Mesopotamia au apărut primele state care erau
conduse de regi
-după anul 3300 î.e.n sumerieni au inventat scrierea cuneiformă
-ulterior va fii adoptată şi de babiloniei, asirieni şi perşi
-aceştia scriau pe tăbliţe de lut
Scrierea hieroglifică
-a apărut în Egipt
-anumite semne desemnează cuvinte, idei, sunet, sau sensul cuvântului
-poate utiliza desene reprezentând fiinţe umane, animale, păsări, plante,
zei, diverse obiecte
-monumentele funerare ale faraonilor glorificau fapte pentru a le face
cunoscute urmaşilor
-scrierea hieroglifică avea circa 5000 de semne
-hieroglifele acopereau monumentele de piatră sau erau desenate cu cerneală
pe foi realizate din papirus
Scrierea pictografică
-apare în China
-este utilizată de preoţi
-în secolul I este codificată are mii de caractere
-fiecare caracter reprezintă o silabă, fiecare silabă are un sens
Alfabeltul
-fenicieni au inventat alfabetul care avea 22 de semne
-fiecare semn sau literă reprezintă un sunet
-alfabetul lor a fost transmis grecilor
care l-au adaptat şi au notat vocalele, acest aflabet a fost transmis romanilor
Epopeea lui
Ghilgameş
-prima epopee din istorie, a fost redactată de scribii din Mesopotamia, în
scriere cuneiformă pe 12 tăbliţe de lut
-descrie actele de vitejie şi suferinţele lui Ghilgameş, regele
oraşului-stat Uruk
-Ghilgameş, parţial om, parţial zeu porneşte în căutarea vieţii veşnice
după ce a fost pedepsit de zei nemulţumiţi de felul în care îşi asuprea poporul
-Enkidu care a fost creat din argilă de zei pentru al pedepsi pe Ghilgameş,
se lupă şi se împrieteneşte cu acesta
-zeiţa Iştar trimite Taurul Cerului să îl omoare pe Ghilgameş, care va fii
omorât de Enkidu
-Enkidu visează că unul dintre ei trebuie să moară, şi hotărăşte să facă el
acest sacrificiu
-Ghilgameş suferă şi pleacă în descoperirea unui erou care a supravieţuit
potopului sperând ca acesta să îi dezvăluie secretele vieţii şi ale morţii
-această operă literară de oferă informaţii despre mitologia sumerienilor,
societatea lor, ne descrie activităţii precum vânătoare şi pescuitul
Codul lui Hammurabi
-Hammurabi a fost cel mai puternic rege al Babilonului, stăpânul
Mesopotamiei
-cel mai important document a lui a fost codul de legi scris în jurul
anului 1760 î.e.n
-cuprindea 282 de articole şi oglindea viaţa economică şi societatea
babiloneană
-existau trei clase sociale: oameni bogaţi, oameni liberi săraci şi sclavii
-nobili şi preoţii erau privilegiaţi
-în cod se vorbeşte despre proprietate, comerţ, muncă, familie, acte de
violenţă, furt, îndatoririle şi drepturile soldaţilor, canalele de irigaţie
-drepturile femeii sunt protejate juridic, ea dispunea de bunuri pe care şi
le putea administra
-codul avea scopul de a apăra pământurile, pădurile, turmele de animale,
canalele de irigaţie
-templele erau protejate
-a rezistat aproape un mileniu
Grecia Antică. Omul
şi mediul
-Grecia sau Elada este o peninsulă înconjurată de insule mai mari sau mai
mici
-ţărmurile ei sunt scăldate de Marea Egee, Mediterană şi Ionică
-relieful este predominant muntos, în munţii de află zăcăminte de argint,
fier, cupru, plumb, aur, marmură
-pinii, măslinii, smochinii, dafinul creşc peste tot
-pământul este sărac şi sunt puţine locuri prielnice pentru agricultură
-în zonele cu pământ roditor se cultivă grâu, orz, varză, mazăre, ceapă,
măslini, viţa de vie
-se creşteau capre, cai, măgari
-locuitori Greciei erau buni marinari, negustori, mineri, meşteşugari şi ştiau să construiască palate şi temple impresionante
-deschiderea la mare a permis practicarea navigaţiei şi a comerţului în
zone precum Creta, Cipru, Rodos; Salamina
-greci practicau olăritul iar vasele lor cu figuri negre şi roşii erau
cunoscute şi apreciate printre acestea se numară amforele, cupele, obiectele
decorative
-femeile locuiau într-o parte separată a casei, acolo ţeseau lâna,
confecţionau haine şi supravegheau diverse treburi din gospodărie
-sclavii lucrau în mine sau în gospodărie
Ceramica între
utilitate şi artă
-ceramica a reprezentat un izvor istoric prin care se
poate reconstitui viaţa şi cultura oamenilor
-dimensiunea şi forma vaselor diferă în funcţie de
utilizarea (depozitarea cerealelor, a vinului, a uleiului de măsline, etc) sau
de scop decorativ (decorativ, de lux, parfumuri sau cosmetice, cu rol în
ceremoniile religioase)
-vasele erau realizate de olari şi decorate de pictori
Polisul grec: Atena și Sparta
-relieful muntos și legăturile dificile între regiuni au
împiedicat formarea unui stat unitar în Grecia, însă au luat naștere
orașele-state (polisurile)
-acesta cuprindea orașul și statele înconjurătoare,
principalele edificii publice erau construite în agora, iar pe acropolă se
aflau templele
-grecii vorbeau aceeași limbă, venerau aceeași zei și uneori se uneau împotriva unor dușmani
comuni
-locuitorii polisului erau împărţiţi în cetățeni, meteci,
străini care se ocupau cu negoțul, și sclavi
-formele de guvernare au evoluat de la monarhie la
democrație în Atena și la oligarhie în Sparta
Atena
-întemeiată în regiunea Atica, zonă bogată în argint,
marmură, argilă, fiind aproape de mare (portul Pireu)
-la început a fost condusă de aristocrați din rândul
cărora de alegeau anual cei 9 arhonți (magistrați)
-aceștia erau ajutați de Areopag, Adunarea poporului și
de Sfat
-cetățenii participau la buna organizare și dezvoltarea
cetății, bărbații născuți în cetate votau și participau la guvernare, femeile
se bucurau de unele drepturi
-în sec. VII-lea î.e.n Dracon a dat primele legi scrise
-în 549 î.e.n Solon a reorganizat statul, cetățenii erau
împărţiți în 4 categorii în funcție de avere, a fixau drepturi și îndatoriri
fiecărei categorii în funcție de cantitatea de grâu pe care o avea , a
organizat un Sfat cu 400 de membri și un Tribunal al poporului
-în 508 î.e.n Clistene a împărțit populația după criterii
teritoriale, Sfatul a crescut la 500 de membrii, a înființat Colegiul celor 10
arhonți, a introdus ostracismul
Sparta
-a fost fondată în zona de sud-est a Peninsulei
Peloponez, în Laconia, de către dorieni în sec. X-lea î.e.n
-legislatorul Licurg a organizat cetatea
-cetățenii cu drepturi depline erau în număr de 9000 care
erau preocupați de pregătirea militară
-ei dețineau pământul care era lucrat de către iloții
care proveneau din populația cucerită
-negustorii și meşteşugarii veniți în cetate erau numiți
perieci, erau oameni liberi dar fără drepturi
-Sparta era condusă era condusă de doi regi cu funcții
religioase și militare, erau ajutați de Sfatul Bătrânilor și Adunarea poporului
înarmat, care aproba sau respingea legile prin aclamații
Procesul de
colonizare
-lipsa terenurilor fertile, suprapopularea, nevoia de materii prime, de noi
piețe de desfacere, dar și luptele interne i-au făcut pe grecii să plece pe
alte meleaguri
-coloniile au fost fondate de cetățile cu o populație mare, cu o organizare
politică, economică avansată și cu cunoștinte de navigație
-printre acestea se numără Corintul, Megara, Milet
-marea colonizare s-a desfăşurat între secolele VIII și VI î.e.n spre vestul Mării
Mediterane( sudul Franței, sud-estul Peninsulei Iberice, Sicilia și sudul Italiei)
și vestul Mării Negre (Histria, Tomis, Callatis)
-oamenii care plecau din metropolă luat cu ei focul sacru din vatra
cetății, obiceiurile religioase și politice, de obicei se consultau cu oracolul
lui Apollo din Delfi
-colonia trebuia să se afle la malul mării, să fie ușor de apărat și să
aibe pământ roditor, udat de râuri
-pentru fondarea unei colonii, era prezentat un proiect adunării, care îl
aproba sau nu, apoi era desemnat un șef al expediției numit fondator care
alegea numele coloniei
-colonia era atașată de metropolă dar și cu legii proprii
-la început s-au bazat pe dezvoltarea agriculturii, dar cu timpul au
devenit centre comerciale și meșteșugărești.
-dezvoltarea lor a permis stabilirea de legături cu alte popoare și
răspândirea culturii greceşti și a modelelor politice
Histria,
Tomis, Callatis
-În colonizarea
țărmurilor Mării Negre, cel mai important rol l-a jucat Miletul
-Pe țărmul dobrogean al
Mării Negre el a întemeiat două orașe: Histria și Tomisul
-Evoluția polisurilor
grecești a influențat puternic viața politică, economică și culturală a
coloniilor.
- Geții au preluat de la
greci metode perfecționate de prelucrare a fierului, roata olarului și
folosirea monedei
-Interesele grecilor în
raport cu populația geto-dacă erau alianța împotriva primejdiilor din afară și
schimbul de produse
-Cele trei colonii
pontice au devenit puternice centre meșteșugărești.
Războaiele medice
-în sec. V î.e.n au avut loc războaiele medice dintre greci și Imperiul
persan condus de Darius I care a ajuns în Asia mică și a cucerit coloniile
grecești de acolo
-acestea s-au revoltat și au fost sprijinite de către Atena
-în anul grecii sub conducerea strategului Miltidate i-au înfrânt pe perși
- după victoria de la Maraton a urmat o perioadă de liniște de 10 ani, în
anul 480 î.e.n armata perșilor condusă de Xerxes a atacat Grecia
- bătălia s-a bat la Termopile când regele Spartei Leonida și cei 300 de spartani
au luptat până la ultimul om
-în același timp, pe mare triremele ateniene conduse de Temistocle au
înfrânt flota persană la Salamina
-grecii au obținut victoria la Plateea în anul 479 î.e.n
-prestigiul Atenei a crescut foarte mult, apoi în anul 477 î.e.n a format
împreună cu alte cetăți Liga de la Delos
Războiul
peloponeziac
-puterea Atenei a nemulţumit alte polisuri
-Atena a devenit datorită activităților comerciale, economice și politice
inițiale de Pericle cea mai importantă forță democratică a Greciei
-modelul său de dezvoltare se opunea modelului oligarhic al Spartei
-după ani de luptă flota ateniană a fost distrusă și în 404 î.e.n Atena a
capitulat
-epuizată în urma luptelor interne, epidemia de ciumă din Atena în urma
căreia moare și Pericle a transformat Grecia în țintă ușoară pentru Macedonia
Bătălia de la
Maraton
-în anul 490 î.e.n, pe câmpia de la Maraton în apropierea Atenei s-a
desfășurat lupta dintre Miltridate și Darius I
-falanga de hopliți a atacat infanteria persană, scuturile lor grele îi
apărau de mulțimea de săgeți aruncate de arcașii perși iar ostașii atenieni
bine înarmați au obținut o mare victorie
-legenda spune că un ostaș atenian a străbătut distanța de 42 km pentru a
anunța victoria, ajuns în cetate a reușit să mai spună Am învins, și a murit de
oboseală
Alexandru Macedon
și civilizația elenistică
-Macedonia se află
în nordul Greciei, locuitorii se ocupau cu păstoritul și agricultura, erau
vânători buni și buni soldați
-întemeietorul statului macedonean este Filip al II-lea bun diplomat și a
organizat armata (falanga macedoneană)
-după moartea lui Filip al II-lea la conducerea statului urmează fiul său
Alexandru, numit și cel Mare
-mai întâi Alexandru a organizat armata, apoi i-a înfrânt pe perși și
eliberează toate cetățile grecești din Asia Mică
-prin victoria de la Issos, îl învinge pe Darius al III-lea, cucerind teritoriile
din Africa și Asia Centrală, îi atrage pe egipteni de partea s-a a păstrat
obiceiurile religioase, a construit orașul Alexandria
-cucerește și Babilonul, iar mai apoi ajunge până la granițele Indiei
-campaniile lui Alexandru au fost urmate de măsuri pentru unificarea
imperiului, a păstrat obiceiurile popoarelor cucerite, modul lor de viață,
cultura, religia, iar cultura greacă a pătruns în Orient
-în teritoriile cucerite se dezvoltă comerțul și meșteșugirile
-după moartea s-a imperiul a fost împărțit între generali săi, astfel au
luat ființă regatele elenistice din Macedonia, Egipt și Asia Mică
-perioada care a ținut de la cuceririle lui Alexandru până la cucerirea
romană este cunoscută sub numele de epoca elenistică
Frumosul și
cunoașterea în lumea greacă
-panteonul grecilor nu a apărut într-o singură zi, ci într-un timp
îndelungat, zeii formau o mare familie, întemeiată de Zeus și Hera care aveau
mulți copii și cu probleme cotidiene
-în cinstea lor se ridicau temple care adăposteau statuia zeului
-templul avea fronton, friză și coloane cele mai cunoscute sunt Partenonul
și Erehtieionul constituite pe Acropola Atenei dar și templul Artemidei din
Efes
-pereții caselor, statuile, vasele erau pictate într-o gamă variată de
culori, printre pictorii enumerăm pe Polignot
-artiști mai pictau și vasele de ceramică cu scene din mitologie și viața cotidiană
-în literatură s-au remarcat Homer (Idiala și Odisea), Hesiod (Munci și
zile), poeta Sapho
-grecii au pus bazele și stiinței; matematica (Pitagora, Thales), astonomie
(Ptolomeu), fizică (Arhimede), istorie (Herodot, Tucidide), geografie
(Strabon), medicină (Hipocrate)
-în Atena se aflau cele mai bune școli Academia lui Platon, liceul lui
Aristotel
-fetele erau educate de către mame acasă unde învățau să scrie și să
citească, să numere, cânte, deseneze, să întrețină gospodăria
Acropola Atenei
-templele de pe Acropolă, stânca sacră a Atenei au fost distruse în timpul războaielor
medice, și reconstituite în timpul lui Pericle
-cele mai renumite au fost Partenonul și Erehteionul, care au fost înălțate
sub îndrumarea lui Fidias
-pe Actropolă aveau loc ceremoniile dedicate zeiței protectoare a orașului
Atena
-serbările se numeau Panatenee și se țineau din 4 în 4 ani, se țineau
întreceri sportive, muzică, poezie, câştigătorii primeau amfore decorate pline
cu untdelemn
-zeiței îi erau aduse ofrande de toți participanții
-Partenonul avea în interior o imensă statuie a zeiței Atena, lucrată de
Fidias din fildeș și aur, în templu se păstra și tezaurul cetății
-Erehteionul a fost ridicat în locul în care fulgerul lui Zeul îl lovise pe
Erehteu, are coloanele înalte de 2,60 m care redau figurile unor tinere
Moștenirea lumii
grecești
-în perioada sec V-VI î.e.n înfloresc sculptura, pictura, arhitectura
-sculptura; cel mai renumit sculptor Fidias el a realizat statuia lui Zeus
din Olimp una dintre cele 7 minuni ale lumii antice, aceasta fost distrusă în
antichitate, Miron a realizat Discobolul
-teatrul s-a născut din dansurile și cântecele dedicate zeului Dionysos, actorii
(numai bărbați) se costumau și purtau măști, cele mai cunoscute tragedii au
fost ale lui Eschil, Sofocle, Euripide, iar comedii ale lui Aristofan
-spectacolele aveau loc în amfiteatre, în aer liber
-primii istorici ai antichităţii au fos grecii, părintele istoriei a fost
Herodot ca ne-a transmis date despre istoria grecilor și a altor popoare,
Tucidid scris Războiul peloponeziac
-Arhimede a contribuit la fondarea matematicii și astronomiei, Hipocarte
și-a bazat teoriile pe observare și a inspirat jurământul care îi poartă numele
Jocurile olimpice
în antichitate
-la fiecare 4 ani la Olimpia se țineau cele mai importante întreceri
sportive la care participau sportivi din întreaga Grecie
-primele jocuri s-au desfășurat în anul 776 î.e.n , și atât timp cât durau
încetau orice conflict între polisuri
-jocurile combinau ritualurile religioase cu sportul și erau organizate în
cinstea lui Zeus
-jocurile se desfășurau timp de 5 zile și începeau cu o procesiunea solemnă
și cu defilarea și jurământul concurenţilor
-intervalul dintre două jocuri se numea olimpiadă
-în acele zile veneau pelerini din toată Grecia care aduceau ofrande zeilor
-zona se umplea de acrobați, dresori, comedianţi, negustori
-atleții trebuiau să fie cetățeni, femeile nu aveau voie să participe sau
să asiste, copii aveau jocurile lor
-sportivii susţineau 5 probe: alergări, lupte corp la corp, pugilat, aruncarea
cu discul și a suliței, săritura în lungime, curse de cai
-învingătorii primeau cununi din frunze de măslini
-jocurile olimpice au fost interzise în anul 393 e.n de împăratul Teodosiu
-în sec XIX întrecerile s-au reluat
Fondarea Romei
-în Peninsula Italică s-au aşezat mai multe popoare; etrusci, latini,
sabini, greci, celți, etc
-pentru multă vreme oamenii s-au ocupat cu agricultura, păstoritul
-Roma “cetatea
celor șapte coline”, a fost întemeiată pe malurile fluviu Tibru în anul 753 î.e.n
-legenda spune că a fost întemeiată de Romulus și Remus, gemeni care au fost
aruncați într-un coș pe Tibru. Hrăniți de o lupoaică, au fost găsiți și
crescuți de păstorul Faustinus. Se spune că aceștia erau urmași prințului
troian Enea. Cei doi s-au certat Remus a fost ucis, Romulus devine primul rege
-arheologii au descoperit urme pe Palatin, urme ale aşezărilor umane,
locuitori erau agricultori, păstori, aşezările erau primitive până la venirea
etruscilor
-etrusci au avut o influență considerabilă, romani au învățat să
construiască bolți, să folosească alfabetul, să consulte zeii
-în cetate s-a dezvoltat, au asanat mlaștinile, au construit canalizări,
străzi, temple, edificii publice
-regii au fost fost în număr de 7
-în 509 î.e.n regele a fost alungat, se instaurează republica
Statul roman
-în 509 î.e.n vor instaura republica (respublica=treburile poporului),
statul era condus de către Senat, magistrații superiori (consul, pretori,
censori), magistrații inferiori (edili, chestori), și Adunarea poporului
-cetatea eternă își va impune stăpânirea asupra întregii Peninsule Italice
până la sfârșitul sec. III î.e.n, cucerește Italia, Grecia, Macedonia, Galia,
Hispania, Cartagina
-teritorile cucerite sunt organizate și administrate ca provincii ale
Republici romane
-republica romană a intrat într-o criză profunde, în ciuda încercărilor de
salvare prin organizarea triumviratelor: primul triumvirat Caesar, Crassus,
Pompei, al doilea Lepidus, Marc Antoniu, Octavian
-în 27 î.e.n Octavian fondează principatul, perioada care urmează este
cunoscută sub numele de pax romana
-Octavian Augustus a păstrat instituţiile republicii, însă a cumulat în mâinile sale toate puterile; principes senatus (primul dintre
senatori), augustus (cel slăvit), imperator (comandat al armatei), pontifex
maximus (mare preot)
-in perioada pincipatului au existat patru dinastii: Iulia Claudia, Flavia, Antoninilor, Severilor
-împăratul Traian lărgește granițele imperiului cucerind în 106 Dacia,
statul roman cunoaște perioada de maximă întindere
-criza internă și marile migrații care încep în sec III e.n l-au determinat
pe Dioclețian să introducă dominatul conducerea statului în 4 numit tetrarhie
-Constantin cel Mare a mutat capitala imperiului la Constantinopol și a
oficializat în 313 creştinismul în imperiu
-împăratul Teodosiu împarte imperiu
în doua Imperiu roman de apus și de răsărit
Viața cotidiană în
lumea romană
Familia
-se compunea din tată, mamă, copii și sclavi
-tatăl era șeful familiei, organiza ceremoniile religioase și judeca
faptele membrilor familiei
-în perioada imperiului scade autoritatea acestuia
-părinții luat decizia în ceea ce privește căsătoria fetei
-familia avea norme morale și valori din trecut exemplu comitas (buna
creștere), dignitas (demnitatea), fides(fidelitatea), etc
-tinerii erau îndemnați să fie modești și să îi respecte pe cei învârstă,
să se comporte cu blândeţe și onestitate
Educația
-până la 7 ani educația era făcută în familie
-după ce împlineau 7 ani copii celor înstăriții mergeau la școală, în
cursul primar învățau să citească,
scrie, socotească
-puțini treceau în cursul secundar la 12 ani, studiau autorii latini, elemente
de gramatică, greaca, noțiuni de istorie și geografie
-ultima formă de învățământ erau școlile retorice
-la 17 ani erau considerați maturi și gata să intre în armată
-fetele învățau de la 12 ani
Jocurile
-multe jocuri reproduceau activităţile adulților; călăreau pe bețe, construiau
căsuțe, se jucau de a gladiatorii și soldații, fetele se jucau cu păpușile, se
mai jucau și cu pisici și câini
Orașul și
monumentele publice
-Roma era capitala celui mai mare imperiul din antichitate
-toate orașele erau construite după modelul Romei
-străzile erau înguste, unele erau pavate și cu trotuare
-între colinele Capitoliu și Palatin se găsea Forul roman unde erau
înălțate mai multe edificii publice; Senatul, temple, arhivele statului,
tribunale dar și arcuri de triumf ridicate atunci când împăratului obținea o
victorie
-s-au constituit și statui, palate, amfiteatre, cel mai renumit este
Panteonul templul tuturor zeilor
-un element necesar vieții era apa care era adusă cu ajutorul apeductelor, construcţii
grandioase, lungi de zecii de kilometri, erau formate din arcade suprapuse din
piatră și cărămidă
-la Roma exista un elaborat sistem de conducte care alimentau locuințele,
fântânile publice, grădinile
-băile publice sau termele aveau bazine cu apă caldă sau rece cele mai cunoscute au fost cele construite de
împăratul Caracalla
Colosseum și
gladiatorii
-cel mai mare amfiteatru este Colosseum-ul construit în secolul I
- este destinat jocurilor de circ; lupte între gladiatori și cu animale
sălbatice, bătălii navale
-putea găzdui până la 50.000 de spectatori și avea mai multe intrări
-jocurile puteau să țină mai multe zile, la inaugurare au ținut 100 de zile
-prin aceste jocuri împăratul a dorit să fie mai popular și să-și asigure o
domnie liniștită, populația trebuia să primească “pâine și circ”
-inițial avea
trei etaje, iar din secolul II i s-a mai adăugat unul, la primul nivel stătea
împăratul și suita lui, la nivelul următor cei bogați, iar la ultimul cei
săraci
-în centru era arenă unde luptau gladiatori care erau deobicei sclavi
-gladiatorii erau instruiţi în școli speciale, ei luptau pe viață și pe
moarte
-gladiatorul rănit era pus să ceară publicului să fie lăsat în viață
-aceste spectacole au fost
organizate până în sec V
Pompei
-a fost fondat în sec VI î.e.n
-au fost ridicate mai multe edificii; forul, temple, două teatre, un amfiteatru,
terme, locuințe și magazine, clădiri decorate cu fresce și mozaicuri, apeducte
-în anul 62 un cutremur devastator a distrus o mare parte a orașului
-în 79, vulcanul Vezuviu a erupt, iar orașul a fost acoperit cu cenușă și
lavă, mulți oameni au murit, însă unii au reușit să se salveze
-sute de ani orașul a rămas acoperit de stratul gros de cenușă și lavă
Armata romană
-în constituirea Imperiului roman, întins pe trei continente Europa, nordul
Africii, Asia, un rol decisiv l-a avut armata
-serviciul militar era obligatoriu pentru toți cetățenii până la 60 de ani
-mulți soldați erau din teritoriile cucerite
-până în sec III î.e.n era formată din țărani
-pentru a forma o armată din soldați devotați și bun de luptă Marius a
realizat reforma armatei, la terminarea perioadei de 20-30 de ani primeau bani
și erau împroprietăriţi cu pământ
-era formată din: legiuni formate din cetățeni până la 6000 de oameni,
trupele auxiliare formate din locuitorii teritoriile cucerite până la 500
-generalul avea dreptul de viață și de moarte asupra trupei sale
-echipamentul militar: scut, coif, platoșă, suliță, sabie
-locuiau în tabere militare numite castre
Zeii romanilor.
Templele
-centru vieții religioase era situat în casa fiecărui roman, capul familiei
aducea ofrande în alimente zeilor căminului pe un mic altar
-Saturn, Vesta, Ianus, Marte, Iupiter sunt zeii romani care protejează
felurite activități
-Iupiter era divinitatea supremă, stăpân al universului, zeul fulgerului,
protector al Romei, Iunona soția s-a era zeița căsătoriei
-Marte zeul războiului, Vesta zeița focului domestic, Minerva zeița
înțelepciunii, Venus zeița frumuseții, Apollo proteja artele
-templele erau construite după modelul grecesc, aveau formă dreptunghiulară
sau circulară, înconjurate de coloane
-cel mai cunoscut era Panteonul, templul tuturor zeilor
Creștinismul
-viața lui Iisus este relatată în Biblie
-apărut în partea orientală a imperiului în sec I, s-a răspândit rapid cu
ajutorul apostolilor
-aceștia vorbeau despre sărăcie, umilință, blândețe, cumpătare, ajutorarea
aproapelui
-creștinii refuzau să se supună obligațiilor civile legate de venerarea
împăratului ca zeu, și militare
-din aceste motive au început să fie persecutați
-pentru a scăpa mulți creștini se adăposteau la marginea Romei, unde au
săpat catacombe
-în anul 313, împăratul Constantin cel Mare a dat Edictul de la Milano prin
care religia creștină era acceptată alături de celelalte culte din imperiu
-împăratul Teodosiu a interzis cultele necreștine
-religia creștină bazată pe ideile înţelegerii și a iubirii față de oameni
devine o religie universală
Romanizarea
-după cucerirea unui teritoriu, populația locală era atrasă de civilizația
romană
-acest proces s-a produs treptat, localnicii învățau limba latină, preiau
obiceiurile, tradiția, cultura, religia romană
-urmăriile romanizării sunt formarea popoarelor neolatine: italian,
francez, portughez, spaniol, român
-factorii romanizării au asigurat romanizarea sunt administrația, armata,
veteranii, colonisții
-civilizația romană a fost una urbană s-au construit drumuri numite via,
aveau în centru un for, unde se afla clădirea Senatului și construcțiile
destinate comerțului, mai existau temple, amfiteatre, arene, băi publice
-romanizarea
a fost un proces istoric care nu s-a impus în cadrul unei civilizații
superioare exemplu Grecia
-în Dacia
acest proces a avut loc după cucerirea romană din anul 106
Geții și dacii;
rânduieli, obiceiuri, credințe
-sunt amintiți în izvoarele grecești, Herodot îi menționează în lucrarea Istorii,
amintește în sec VI î.e.n geții care s-au opus armatei persane, el îi numește
cei mai viteji și drepți dintre traci
-în izvoarele romane Caesar îi amintește sub numele de daci, iar geograful
Strabon ne spune că geții și dacii vorbeau aceeași limbă
-ei au intrat în contact cu civilizația grecească prin coloniile grecești
de la Marea Neagră
-erau organizați în triburi și uniuni de triburi conduse de o căpetenie
numită basileu care avea atribuții
militare
-ocupații: agricultura, păstoritul, extragerea și prelucrarea metalelor
prețioase
-structura socială: aristocrația (tarabostes), oameni liberi (comati),
sclavi
-trăiau în cetăți fortificate numite dave, cel mai cunoscut este sistemul
de cetăți fortificate din Munții Orăștiei care înconjurau capitala
Sarmizegetusa
-aveau o religie politeistă, divinitatea supremă Zalmoxis, zeu suprem al
nemuririi, Gebelezis zeul tunetului și fulgerului, Bendis zeița vânătorii
-locurile de cult erau în formă dreptunghiulară sau circulară, existând se
pare și o incintă sacră Kogaionon „Muntele Sfânt”
Burebista și Decebal. Războaiele daco-romane
-în sec I î.en Burebista (82-44 î.e.n), ajutat de marele preot Deceneu
unifică triburile geto-daciilor
-stabilește capitala la Sarmizegetusa care devine centru politic și
religios
-Burebista a dus o politică de cuceriri și a obținut controlul asupra cetăților
grecești de la Marea Neagră: Histria, Tomis, Callatis
-se implică în războiul civil dintre Caesar și Pompei, îl susține pe Pompei
- după moartea s-a regatul dac se divide
-în sec I romanii ajung cu armata la Dunăre, împăratul Domițian trimite o
armata să atace Dacia, în anul 87 dacii conduși de Decebal sunt înfrânți la
Tapae
-noul regat era mai mic din punct de vedere teritorial, dar mai puternic
din punct de vedere politic
-romanii vor ataca din nou și obțin victoria, iar prin pacea din 89 Decebal
devine client al Romei
-în anul 98, împăratul Traian a considerat că pacea cu Decebal nu este în
avantajul Romei
-din acest motiv și pentru că Dacia era considerată bogată, împăratul a
pornit împotriva acestuia
-între 101-102 are loc primul război daco-roman, Decebal pierde și va
deveni supus al Romei
-între cele războaie, Traian construiește podul de la Drobeta realizat de
către Apollodor din Damasc
-între 105-106 are loc al doilea război daco-roman, romani cuceresc
cetățile dacice și asediază capitala
-Decebal fuge în munții și se sinucide
-Dacia va fii cucerită și devine provincie romană
Apariția islamului.
Credința musulmană
-Peninsula Arabică este locuită încă din antichitate, majoritatea
populației este de beduini
-întemeietorul religiei islamice este Mohamed, acesta primește cuvântul lui
Allah
-Mohamed va devenii profetul lui Allah, la transmite oamenilor poruncile
lui Dumnezeu, care vor fii mai apoi scrise în Coran
-mulți oameni din Mecca au urmat învăţăturile lui, însă simțindu-se
amenințat plecă în 622 la Medina (Hegira)
-la Medina, Mohamed unifică triburile aflate în conflict și apoi cucerește
Mecca
-moscheea din Mecca a devenit lăcașul sfânt al islamului și loc de
pelerinaj
-ordinea politică și religioasă islamică s-a răspândit în Peninsula
Arabică, Mohamed a înlocuit tribul și legăturile de sânge, cu o noua alianță “umma” prin care
trebuie să fie solidari și să se protejeze reciproc
-în 632, Mohamed a murit, între
credincioși au apărut neînţelegeri între credincioși
- stâlpi ai islamului sunt: rugăciunea,
milostivenia, postul (Ramadamul), pelerinajul la Mecca
Expansiunea militară și culturală a islamului
-după moartea lui Mahomed, conducerea comunității le-a revenit califilor
-în secolul al VII-lea au cucerit aproape toată Peninsula Arabia, iar până
la sfârșitul sec XII-lea au cucerit nordul Africi, o parte din Peninsula
Iberică, Orientul Apropriat, Iranul, nordul Italiei
-sub conducerea primilor patru califi au fost întărite instituțiile
politice, sociale, religioase și au fost cucerite multe teritorii care au
format califatul arab
-în timpul dinastiei Omeiazilor (661-750), au fost mărite granițele
ajungând în Europa, în anul 732 au fost înfrânți de către francii conduși de
Carol Martel la Poitiers
-după un război civil sângeros puterea a fost preluată de dinastia
Abbasizilor (750-1055)
-limba arabă a devenit limba oficială în tot imperiul, califi au bătut
monede în marile orașe au construit moschei și controlau drumurile comerciale
care legau Orientul de Europa
-arabii au construit peste 200 de orașe mari în care predomină moscheile,
palatele, băile publice, fântânile, podurile, apeductele
-apogeul vieții culturale a fost în sec X-XI, musulmanii au contribuit în
dezvoltarea științei, literaturii, istoriei, filosofiei, artelor, au studiat
stelele cu ajutorul globului terestru , astrolabului, au realizat hărții
complexe ale Pământului, matematicieni au inventat algebra și au adoptat
cifrele arabe
-în medicină au studiat corpul uman, au practicat intervenții chirurgicale
complexe, folosind anestezia, au înființat primele farmacii și spitale
-în literatura avem antologia de povești Ali Baba și cei 40 de hoți, Cele
șapte călătorii ale lui Sinbad marinarul
Formarea popoarelor
europene
-marile migrații din sec III-VIII dau naștere noilor popoare germanice,
romanice și slavice
-popoarele migratoare germanice au avut un rol important în dispariţia
Imperiului Roman de Apus, au contribuit la formarea noilor popoare din fostele
provincii exemplu Britania sau Germania, sau din afara lui Scandinavia
-principalele popoare germanice; germanii, anglo-saxoni, danezii, suedezii,
norvegienii
-în unele părți europene ale fostului Imperiu Roman s-au constituit regatele
barbare ale germanicilor: în Peninsula italica regatul ostrogot, în Peninsula
Iberica regatul vizigot, în Britania regatele anglo-saxone
-popoarele romanice au apărut în urma procesului de romanizare, vorbitoare
de limba latină au adoptat cultura romană: francezii, italienii, spaniolii,
portughezii, românii
-în est, în urma migrației slavilor se formează mai multe popoare: slavii
de răsărit (rușii, ucrainenii, bielorușii), apuseni (polonezii, cehii,
slovacii) și de sud (bulgarii, slovenii, sârbii)
-în Europa au mai apărut și popoarele fino-ungrice: maghiarii, estonienii și
finlandezii
-procesul de formare a popoarelor este denumit etnogeneze și s-a încheiat
între sec VIII-X
Etnogeneză
românească
-este parte a procesul de formare a popoarelor latine
-românii s-au format în două etape; romanizarea dacilor și asimilarea elementelor
slavice
-spațiul în care s-a format poporul român este situat între Carpați, Dunăre
și Marea Neagră între secolele III-IX
-la romanizarea dacilor au contribuit armata care păzea granițele,
coloniștii veniți să lucreze pământul, minele și care s-au stabilit în orașele
-limba română este o limbă romanică având cuvinte dace și influențe slave
-în procesul de romanizare un rol important l-a avut religia, treptat au
predominat zeii romani
-creștinismul răspândit în limba latină dovedește continuitatea populației
daco-romane
-trecerea migratorilor germanici și venirea slavilor nu au împiedicat continuarea
procesului de etnogeneză
-limba română s-a format în paralel cu procesul de constituire a poporului
român
-continuitatea românilor în spațiul de la nord și sud de Dunăre este
confirmată de izvoarele medievale, unde sunt amintiți cu numele de vlahi
Europa creștină în
mileniul I
-după oficializarea creștinismul, ideile promovate de
acesta precum înțelegerea, iubirea aproapelui, s-au răspândit rapid
-mănăstirile au devenit numeroase, iar preoții le vorbeau
oamenilor despre cumpătare, simplitate
-călugării au avut un rol important în creștinarea unor
popoare migratoare; francii de neam germanic, slavii
-din sec VI mănăstirile se află sub protecţia papei, care
devine șef al lumii creștine din Europa apuseană
-papa Grigore I cel Mare a contribuit la creșterea
rolului bisericii și al creștinarea altor migratori; vizigoți, anglo-saxoni
-biserica se implică și în activitatea politică, iar din
sec VIII-lea apar neînţelegeri
-cu timpul apare conflictul între iconoclaști și iconoduli
care se adânceşte mai ales în Imperiul
Bizantin
-în apus călugării au început să copieze manuscrise și
cărți din epoca greco-romană
-în sec IX, creștinismul este adoptat și de danezi,
saxoni, bulgari, slavii răsăriteni
-între biserica de apus reprezentată de papa și cea de răsărit
reprezentată de patriarh au existat neînțelegeri
-în 1054 a avut loc marea ruptură dintre cele două
biserici eveniment cunoscut sub numele de Marea Schismă religioasă
Creștinarea
francilor. Carol cel Mare
-francii, populație germanică, au cucerit Galia, ai cărei locuitori au fost
romanizați și au întemeiat un regat
-după ce au adoptat creștinismul în vremea lui Clovis, s-au declarat
apărători ai credinței împotriva păgânilor
-Carol cel Mare (768-814), întemeietorul dinastiei Caroligenilor, a dus o
politică intensă de cuceriri; Italia, nordul Spaniei, Saxonia, părți ale
Panoniei
- a dorit să refacă Imperiul Roman
-în anul 800 a fost încoronat împărat
-noul imperiu este bine apărat la granițe
-capitala a fost la Aachen
-în această perioadă cultura înflorește, perioada carolingiană
-după moartea sa, imperiul s-a dezmembrat, iar prin Tratatul de la Verdun,
a fost împărțit între cei trei moștenitori
-imperiul carolingian a fost baza formării Franței, Germaniei, Italiei
Imperiul Bizantin
-după decăderea imperiului roman de apus, Constantinopolul a devenit
capitala lumii romane
-treptat în imperiul bizantin, elementul grecesc devine predominant
-în sec. VI în timpul împăratului Iustinian , a redobândit controlul asupra
Mării Mediterane cu ajutorul armatei bine organizate și echipate
-armata avea în frunte generali care foloseau focul grecesc
-cuceresc Peninsula Italică, sudul Peninsulei Iberice, nordul Africii
-Iustinian va realiza un cod de legi Corpus Iuris Civilis, care va sta la
baza dreptului medieval european
-va construii biserica Sfânta Sofia
-în secolul VII, limba oficială va deveni greaca, împăratul își ia titlul de basileu
-cu timpul acesta va decădea, în secolul XIII este stăpânit de cruciați,
iar în 1453 va fii cucerit de otomani
-în cadrul bizaţului, împăratul era trimisul lui Dumnezeu de pământ
Viața cotidiană în
Evul Mediu
Familia
-era compusă din părinți și copii
-nașterea copilului era primită cu bucurie
-condițiile vieții erau grele, fetele își ajutau mamele în gospodărie,
băieții lucrau cu tatăl pe câmp
-copii se căsătoreau destul de devreme și se instalau în casa unuia dintre
părinți
Asezările
-cea mai mare parte a populației locuia la sat
-satele erau formate din vatra satului, loturile agricole ale țăranilor,
pădurile, pășunile
-asezările erau ridicate în jurul apei
-bunurile erau vândute în târguri, iar din sec XI apar orașele
Alimentația
-exista o diferență între alimentația oamenilor bogați și a țăranilor
-se foloseau pâinea de grâu, secară și orz, brânză, carne de pasăre sau de
vânat, pește, fructe, legume
-se foloseau ierburi aromate și mirodenii pentru a da gust mâncării
-oamenii săraci se mulțumeau de cele mai multe ori cu o supă de legume
Sărbătorile
-existau două tipuri de sărbători
-cele legate de familie: nașterea, botezul, nunta, unde se organizau
jocuri, dansuri, mari ospețe
-sărbătorile tradiționale și religioase: Crăciunul, Paștele, când oamenii
se adunau la biserică
-seniorul domeniului organiza serbări și ospețe pentru țărani cu prilejul
secerișului
Economie și tehnologie
-economia era bazată pe agricultură
-cultivarea pământului și creșterea vitelor și viticultura erau
principalele ocupații
-se cultivau grâu, orz, ovăz
-unelte; cazma, sapa, lopata, coasa
-în sec XII s-au făcut progrese; rotația culturilor, plugul cu brăzdar de
fier, folosirea calului, a boilor, potcoava
-productivitatea a crescut, surplusul era vândut în orașe
Credința și biserica
-creştinismul era religia majoritară în Europa
-preoții se ocupau cu educarea populației
-preoții și călugării împart hrană celor săraci
-au apărut spitale și azile, personalul era alcătuit din călugări și
călugărite
Proprietatea, libertatea și dependența
-societatea medievală era organizată în trei ordine: cei care se roagă (preoții),
cei care lupta (cavalerii), cei care muncesc (țăranii, meșteșugarii)
-pământul era deținut de senior, cel care primea pământ se numea vasal
-între cei doi se încheia un contract de vasalitate
-țăranii trăiau pe domeniul seniorului primeau pământ pe care erau obligați
să îl lucreze
-o parte erau oameni liberi, dar cei mai mulți erau șerbi lipsiți de
libertatea personală
Domeniul feudal
-s-au format din pământurile date de regi unor nobilii sau conducători ai
bisericii
-unii feudali l-au mărit prin acapararea unor terenuri de la țărani sau
moșteniri
-era format din două părți: rezerva feudala care aparținea nobilului sau
feudalului care cuprindea loturile de pământ, pășunile, livezile, viile,
pădurea, a doua parte loturile țăranilor lucrare în schimburi unor obligații
rentă sau dijmă
-tot ce se obținea de pe rezerva nobilului aparținea acestuia
-țăranii erau legații de domeniul pe care lucrau, legarea de glie aducea și
folosirea morii, cuptorului, să întreţină drumurile sau zidurile castelului
-în centrul domeniului se afla castelul, acesta era simbolul puterii
seniorului
-era construit pe înălțimi, în centru se afla un turn înalt (donjon), erau
constuite din lemn, apoi piatră, erau înconjurate de șanțuri de apă, la intrare
era un pod mobil
-seniorul putea să ii judece pe cei care locuiau în castel sau în sat care
încălcau regulile
Orașul medieval
-în sec X-XI numărul locuitorilor din vestul Europei crește
-meșteșugurile se dezvoltă, drumurile comerciale favorizează circulația
mărfurilor
-acestea favorizează apariția orașelor în jurul unor fostele castre,
castele, mănăstiri, sau drumuri
-orașul era înconjurat de ziduri groase, străzile erau înguste, în centru
se aflau catedrala sau palatul primăriei
-locuințele erau din lemn și modeste
-circulația era închisă noapte, nu exista canalizare, gunoiul era aruncat
pe stradă, străzile erau aglomerate și murdare, exista riscul de apariție a
unor boli grave ex ciuma
-locuitorii plăteau taxe
-pentru a se elibera locuitorii orașelor au format comune care treptat au
obținut recunoașterea
-unele orașe obțin dreptul de a se conduce, altele depind de rege ca în
Franța, altele devin republici independente ca în Italia sau Germania
-la oraș veneau țăranii fugiți de pe domeniul feudal
-principalele ocupații erau meșteșugurile și comerțul
-fierarii, tâmplarii, zidarii erau grupați în bresle , iar negustori în
ghilde
-treptat unii meșteri încep să aibă ateliere care duc la apariția manufacturilor
ex Italia, Anglia
-în Peninsula Italică, lipsa de unitate teritorială duce la apariția
orașelor-republici ex Veneția, Genova
-orașele germane s-au dezvoltat pentru a apăra interesele nobililor sau
împăratului, ele au format ligii
Cavalerism și
onoare
-cavalerul era nobil, un bun luptător, trebuia să fie curajos, cinstit și
drept
-toate aceste calități au fost puse în evidență în timpul cruciadelor
-pentru a deveni cavaler, trebuia să treci prin mai multe etape, începând
de la vârsta de 7 ani până la 21 de ani, când era investit
-ceremonia de investire avea loc la castelul seniorului, unde candidatul
făcea dovada calităților sale
-utiliza lancea și spada și era protejat de o armură grea, pusă peste cămașa
de zale, de coiful cu vizieră, și scutul cu blazonul familiei
-trebuia să jure credință seniorului, suzeranul său
-trebuia să aibă o atitudine de curtoazie față de femei, acest comportament
era deseori cântat de trubaduri
-cavalerii se întreceau în turnir, care era organizat de monarh cu diverse
prilejuri
Cruciadele
-Ierusalimul era pentru creștini un tărâm sfânt, pentru că aici se afla
mormântul lui Isus
-în sec XI a fost cucerit de turci, fapt care a provocat nemulţumirea creștinilor
-la sfârșitul sec XI papa Urban al II-lea a chemat credincioși să elibereze
locurile sfinte, dând semnalul unor expediții militare
-la acestea au participat cavaleri, nobili, monarhi, populația de rând
-prima cruciadă a început în 1096, cu o expediție a țăranilor care au fost înfrânţi
-a urmat o expediția a cavalerilor care au eliberat Țara Sfântă și au
ocupat Ierusalimul, unde au întemeiat un regat creștin, apărarea a fost lăsată
în grija unor călugări organizați militar
-cu timpul turci au recucerit aceste teritorii, iar sec XII se organizează
două cruciade numite “crucida
regilor”, la care participă regele Franței Filip al II-lea
August, al Angliei Richard Inimă de Leu și împăratul german Frederic
Barbarossa, cu toate acestea locurile sfinte nu au fost recucerite
-s-au organizat și alte cruciade dar fără rezultat
-a existat și o “cruciadă a copiilor”, bazată pe credința că prin puritatea lor copiiilor pot obține iertarea și se va
deschide calea spre locurile sfinte
-cruciadele nu și-au atins scopul, dar au contribuit la reluarea comerțului
cu Orientul, de unde au fost aduse lămâi, curmale, piper, gimbir, la dezvoltarea
contactelor culturale, s-au tradus multe cărți de știință din arabă în latină
-a crescut puterea regilor, vor apărea statele centralizate
Statele medievale
Franța
-creat în sec X prin alegerea lui Hugo Capet ca rege
-se va consolida în jurul Parisului și Orleansului
-monarhii francezi îi vor supune pe marii nobili, cu ajutorul armatei
-sprijiniți de orășenime și alte categorii sociale, regii vor realiza
unificarea teritorială
-în timpul dinastiei Capet se va forma un adevărat stat cu capitala la
Paris
-Filip al II-lea August și Filip al IV-lea ce Frumos au mărit domeniul
regal prin ocuparea Normandiei, și au convocat Stările Generale în scopul
votării impozitelor
-procesul de centralizare a fost finalizat în sec XV de către regele
Ludovic al XI-lea
Anglia
-consolidarea statului și a puterii regale se va realiza după cucerirea
normandă
-regele Wilhem I a confiscat pământurile nobilimii și le-a împărțit
credincioșilor săi
-puterea nobilimii crește în timpul lui Ioan fără de Țară, care va semna în
1215 Magna Carta Libertatum, prin care se întărea puterea nobilimii și se
obțineau o serie de drepturi pentru oamenii liberi , nu mai putea fixa impozite
fără aprobarea nobilimii
-la sfârșitul sec XIII a fost convocat Parlamentul, era format din Camera
Lorzilor și camera Comunelor
-refacerea autorității regelui se va face în sec XV în timpul lui Henric al
VII-lea
Imperiul romano-german
-Otto I a pus bazele imperiului, a încercat să refacă fostul imperiu roman
-în sec XI se declanşează o luptă între împărat și papă, care a atins
apogeu în timpului papei Grigore al VII și împăratului Henric al IV-lea, care
s-a finalizat cu înfrângerea puterii laice
-acest conflict va dura și în secolele următoare, și au adâncit și starea
de dezordine și fărâmiţare teritorială
-puterea împăratului s-a micșorat, iar unitatea politică teritorială era
doar de formă
-din sec XIV, împăratul este ales de 7 mari nobili, și va conduce cu
ajutorul Dietei imperiale
Catredrale și
universități
Catredele
-primele catredele s-au ridicat în sec XI
a) stilul romanic
-poartă acest nume pentru că a împrumutat elemente din construcții romane
-construcția era împărțită în trei nave, arcuri rotunde, boltă
semicirculară, aspect greoi, masiv, ferestre mici
-catredrale: Worms (Germania)
b) gotic
-apar în sec XII
-caracteristici: aspect înalt, zvelt, arcul frânt de ovigă, fereste mari,
vitralii
-catredrale: Notre Dame(Franța), domul din Milano(Italia), domul din Koln
(Germania)
Universităţile
-dezvoltarea civilizației urbane, intensificarea comerțului, duc la
apariția universităților în sec XIII
-aveau reguli de funcționare specifice, studenții și profesorii erau
organizați în corporații
-universității Bologna, Paris, Oxford
-metoda de lucru era de memorare, dar treptat s-a trecut și la exprimarea
propriilor opinii
-se studiau aritmetica, geometria, muzica, astronomia, gramatica, retorica,
dialectica
Lumea românească și
statele medievale în sec XIV XV
-în mil II, români trăiau în obști sătești
-acestea se unesc apar cnezatele și voievodatele confirmate de izvoarele
istorice
-în Transilvania, cronicarul maghiar Anonimus au existat voievodatele lui
Gelu, Glad și Menumorut
-în Țara Românească, Diploma Cavalerilor Ioaniți amintește voievodatele lui
Litovoi și Seneslau și cnezatele lui Ioan și Farcaș
-în Moldova sunt atestate forme de organizare numite țări, câmpuri, ocoale
-în sec XIV prin unirea lor se formează statele medievale românești
-Țara Românească și Moldova s-au constituit prin lupta împotriva coroanei
maghiare
-în Țara Românească Basarab îl învinge pe regele maghiar la Posada în 1330
-în Moldova Bogdan reuşeşte să înlăture control maghiar
-Transilvania a rămas organizată ca voievodat sub stăpânire maghiară
-consolidarea instituțiilor specifice unui stat s-a făcut spre sfârsitul
sec XIV începutul sec XV
-conducătorul lor era domnul, reprezentantul divinității, are puteri mari
asupra supuşilor săi, bate monedă, conduce armata, stabilește politica externă
-la sfârsitul sec XIV Mircea cel Bătrân apară Țara Românească îl învinge pe Baiazid la Rovine
-în sec XV Vlad Țepeș obține victoria de la Târgoviște iar Ștefan cel Mare
la Vaslui
-cu toate acestea, Țările Române vor plăti tribut pentru a-și libertatea
Comentarii
Trimiteți un comentariu