Treceți la conținutul principal

Clasa VII programa noua


Marile alianţe politico-militare în lume

nceputul secolului al XXlea a fost marcat de lupta de constituire a noi zone coloniale și de dominație, precum și de exacerbare a sentimentului national
Alianța Puterile Centrale s-a constituit
-în 1882, din Germania, AustroUngaria și Italia, s-a înființat Tripla Alianță sau Puterile Centrale, avea inițial scop defensiv, fiind prevăzută pentru cazul în care Franța ar fi atacat unul dintre membri, iar ceilalți ar fi trebuit să intervină și să declare război Franței
-Antanta sa constituit progresiv, între 1891 și 1907, din Franța, Regatul Unit și Rusia.
-În 1883, în condițiile deteriorării relațiilor cu Rusia, România a aderat la Puterile Centrale.Alianța cu caracter defensiv a rămas secretă celei mai mari părți a clasei politice și a opiniei publice românești.


Primul război modial 1914-1918

Cauze
-politico-militare: formarea blocurilor politico-militare (Tripla Alianţă şi Antanta), lupta pentru reîmpărţirea lumii între marile puteri, dorinţa Germaniei de a deţine mai multe colonii, crizele politico-militare de la începutul  sec.  XX -Balcani, nordul Africii, creşterea cheltuielilor militare
-economico-sociale: existenţa colonialismului ce urmarea acapararea de noi resurse economice şi umane
-tehnico-ştiintifice: dinamita, grenada, sârma ghimpată, tunul

Asasinatul de la Sarajevo, a prinţului moştenitor al imperiului Autro-ungar de către un tânar sârb va constituia pretextul războiului. Cu acordul Germaniei pe data de 28 iulie 1914, Austro-Ungaria declară război Serbiei. Conflictul local va deveni unul european şi apoi mondial prin implicarea sistemelor de alianţe politico-militare şi anume Tripla Alianţă iar la polul opus Antanta.
Războiul s-a desfăşurat pe două fronturi principale frontul de Vest (pe teritoriul Belgiei şi Franţei) şi frontul de Est ( pe teritoriul Prusiei, Rusiei), fronturi secundare au fost în România, Italia, Africa, Asia, Oceanul Pacific.

Anul 1914
-Germania încalcă neutralitatea Belgiei, pătrunde în Franţa din nord-est, iar la 5-12 septembrie în Bătalia de la Marna francezii opresc înaintarea germanilor
-la vest se declanşează “Campania surprizelor”, Franţa este atacată prin Belgia din partea de nord
-în est Rusia intră în război alături de Antanta, declanşează ofensiva în Prusia orientală unde sunt învinşi
-în Balcani, Serbia învinge şi respinge atacurile austro-ungare

Anul 1915
-războiul de mişcare este înlocuit cu cel de poziţie
-se introduce modul de luptă în tranşee săpate în pământ protejate de ţărusi şi sârmă ghimpată. Pentru protejarea soldaţiilor s-au generalizat casca de fier, masca de gaze, uniforme de camuflaj. Sunt introduce noi tipuri de arme: grenada, mitraliera, obuzele de artilerie grea
-în est Germania iasă victorioasă în Galiţia, Rusia se retrage
-în toamnă armatele germane, austro-ungară şi bulgară încep ofensiva împotriva Serbiei care capitulează
-Italia intră în război (Antanta), Bulgaria(Puterile centrale)

Anul 1916
-alternează războiul de mişcare cu cel de poziţie
- în vest francezii declanşează ofensiva la Verdun obţinând victorii însemnate
-în Vest germani au declanşat cea mai mare bătălie a războiului, batălia de la Somme în care se folosesc 47 de tancuri
-în est ruşi declanşează o mare ofensivă, germani se retrag
-România intră în război, pierde două termini din teritoriu, iar regale, armata, guvernul se retrag în Moldova

Anul 1917
-anul marilor cotiturii în desfăşurare războiului
-Germania declanşează războiul submarin total, însă vor suferii pierderii marii provocate de către aliaţii
-Intrarea SUA în război a avut o importanţă majoră în plan economic şi moral
-Tot în acest an în Rusia are loc revoluţia bolşevică iar ţarul abdică.
-Au loc profunde crize morale pe fronturi şi în spatele lor, s-au înregistrat revolte, fraternizării între inamicii, criza a fost reprimată prin formarea unor guverne autoritare.

Anul 1918
-în est Rusia a semnat pacea separate cu Puterile central
-România rămasă izolată este nevoită de semneze şi ea o pace separată
-În vest SUA porneşte ofensiva de râul Marna
-rând pe rând aliaţii Germaniei capitulează
-pe 11 noiembrie Germania capitulează, iar războiul se termină


Revoluţia industrială şi războiul. Noul armament şi victimele lui

Lupta pe uscat
-pe uscat, lupta sa bazat pe marea diversitate și capacitate distructivă a armelor; puștile de infanterie, mitralierele, artileria cu țeava ghintuită, tunurile și mecanismele hidraulice de recul, zigzagul tranșeelor și sârma ghimpată, în atac, foarte eficientă au fost grenada de mână și obuzele cu putere mare de explozie, care au amplificat dramatic efectul distrugător al artileriei
- războiul de tranșee a condus la apariția cazematelor de beton
-tancurile, introduse  în 1916, prin capacitatea lor de a trece peste diferite obstacole, au transformat tactica de război din luptă de tranșee în război de mișcare.
Lupta pe și sub apă
-cuirasate, vase de război de mare tonaj, înarmate cu artilerie grea,
Lupta în aer
-avioanele au fost folosite pentru comunicare și misiuni de recunoaștere.
-mai târziu, au început să fie echipate cu mitraliere și bombe de mici dimensiuni,
-armata germană a introdus zepelinul


Viaţa în tranşee şi frontul de acasă

-viața soldaților din zona frontului ;operațiunile militare, derularea luptelor și timpul pentru odihnă sau recreere. Condițiile de viață din tranșee (prima linie) erau aspre, soldații trebuind să înfrunte frigul, mizeria, foametea,moartea. Bolile erau omniprezente, o mare parte a soldaților fiind bolnavi
-alimentele erau sub formă de conserve sau preparate în bucătării de campanie și distribuite soldaților direct în tranșee.ocazinal primeau pachete de la familie
-moralul lor era afectat de bombardamente și tirul artileriei, de strigătele muribunde ale camarazilor răniți, de cadavrele alături de care trebuiau să mănânce sau să doarmă
-viața celor rămași acasă era la fel de grea. Tineri, copii, femei și bătrâni, precum și cei care
din motive diverse erau declarați inapți pentru a lupta în tranșee,
-în uzine și fabrici, pe câmp sau în birouri, bărbații trimiși pe front au fost înlocuiți de femei și muncitori străini

Participarea României la primul război mondial

– Consiliul de Coroana de la Sinaia (21 iulie 1914)hotăreşte neutralitatea României
– pe 4 august 1916,România semnează la Bucureşti tratatul cu ANTANTA
–14 august 1916-Romania declară război Austro-Ungariei
– pe frontul din sudul României,trupele germane-bulgare au declanşat o puternică ofensivă ,concretizată prin batălia de la Turtucaia(1-6 sep 1916), pierdută de romani.
–La sfărsitul anului capitala este ocupata de trupele germane şi două treimi din teritoriul ţării.
– regele,guvernul si parlamentul se retrag la Iaşi, în Moldova începe refacerea armatei române cu sprijin francez
– Bătaliile de la Maraşti,Maraseşti şi Oituz(iulie-august 1917), ofensivă declanşată de romani a avut rolul de a opri înaintarea trupelor germane care aveau în plan ocuparea Moldovei..
-la sfârsitul anului 1917 izolată în faţa Puterilor Centrale ,
-în noiembrie 1918, România a reintrat în război, sfârșitul acestuia găsind țara de partea învingătorilor

Tratatele de pace. Noua hartă a Europei

-între 1919-1920 are loc Conferinţa de pace de la Paris în cadrul căreia sunt semnate tratatele de paci cu statele învinse; Germania (Versailles), Austria (Saint Germanin), Ungaria (Trianon)
- au apărut divergenţe între foştii aliaţi: Franţa dorea să obţină granţi împotriva unui eventuale agresiuni din partea Germaniei, Anglia nu dorea o preponderenţă a Franţei pe continent, Italia dorea teritoriile promise( Albania, Dalmaţia, sudul Asiei Mici)
-SUA devine arbitru, la baza negocierilor stau cele 14 puncte ale preşedintelui Wilson
-lucrările conferinţei sunt conduse de către Consiliul celor patru mari format din reprezentaţii SUA, Angliei, Franţei, Italiei
-Rusia nu a fost acceptată în cadrul lucrărilor
-s-a constituit Societatea (Liga) Naţiunilor care avea scopul de a prevenii un nou conflict
-tratatele au fixat noi graniţe în Europa, apar noi state naţionale Romania, Polonia, Austria, Ungaria, Turcia, precum şi state federative Cehoslovacia
- se afirma principiul autodeterminări şi sunt recunoscute minorităţile naţionale
-Germania a fost considerate responsabilă pentru război; pierde 8800 km2 şi 8 milioane de locuitori, este obligată să plătească reparaţii de război, armata este redusă la 100.000, serviciul militar obligatoriul este desfiinţat
-rivalităţile între mari aliaţi au rămas nesoluţionate din cauza reparaţilor şi a frontierelor, apar astfel statele revizioniste Germania, Italia, Austria, Ungaria, Japonia

Viaţa cotidiană: organizarea oraşelor, lumea rurală, invenţiile şi viaţa casnică, divertismentul, sănătatea oamenilor, cultura


-după Primul Război Mondial, creșterea economică și, în special, dezvoltarea sectorului industrial şi al serviciilor care au generat o creştere explozivă a populaţiei orașelor, însoțită de elemente de sistematizare urbană
- arhitectura orașelor sa schimbat, s-a folosit betonul armat, oțelul și sticla, sau construit locuințe mai mari, clădiri
industriale, bănci, magazine, hoteluri, teatre și cinematografe, stadioane.
-Străzile largi, gările, teatrele, parcurile, fântânile și piețele au sporit utilitatea și frumusețea așezărilor urbane.
- tehnicii modern mașina de cusut, bicicleta, frigiderul, masele plastice, fibrele sintetice, a produs mari schimbări
-apa curentă , gazele și electricitatea au sporit confortul și igiena caselor de locuit
- transportul public sa îmbunătățit prin apariția tramvaielor și a troleibuzelor
-cea mai spectaculoasă evoluție a avuto în epocă automobilul
-sa extins folosirea telefonului şi a radioului, a apărut televiziunea
-progresul științific a dus la ameliorarea stării de sănătate, progresele în diagnosticare și lupta
împotriva bolilor
-reducerea zilei de muncă și plata concediului au produs o explozie a bucuriei de a trăi, se dezvoltă manifestărilor sportive de masă (curse de ciclism, meciuri de box sau fotbal), a teatrului de revistă, la apariția unor noi genuri muzicale, precum jazzul și dezvoltarea turismului
-cinematograful a devenit o atracție pentru toate categoriile sociale.
-în perioada interbelică, femeile au continuat emanciparea începută încă din secolul trecut. Legislația adoptată a deschis accesul femeilor la viața politică, prin adoptarea dreptuluila vot (în țări precum: Regatul Unit, Germania, Olanda şi SUA), la educația înaltă și la toată gama de profesii

Femeia în viaţa publică
-în jurul anului 1880, feminismul a devenit o mișcare militant
-mișcarea sufragetelor, structură militantă activă în Statele Unite și în Anglia, careși propunea eliminarea inechităților sociale și obținerea unor schimbări juridice și politice concrete.
-în anii Marii Crize, sa produs o deplasare dinspre problema obținerii de drepturi egale înspre cea a protecției sociale a femeilor
-înainte de Primul Război Mondial, munca femeilor se limita la ocupațiile casnice, la cele mai puțin complicate din agricultură și meșteșuguri
-în primul războiului femeile au contribuit în domeniul industrial  
-și în plan politic au avut loc schimbări, femeile obținând dreptul la vot în majoritatea țărilor dezvoltate (1918 – Anglia și 1920 – SUA).

Cinematograful – artă şi industrie

-au apărut primele studiouri cinematografice, primele aparate de proiecție cinematografică și primele aparate de filmat
-în 1927 a apărut primul film sonor (Cântărețul de jazz), în anul 1929 a apărut  prima pelicule color și Premiile Oscar
- deoarece Primul Război Mondial a încetinit dezvoltarea cinematografiei europene, Hollywood (SUA) a devenit centrul cinematografiei din întreaga lume.  Pe continent, reprezentative erau producțiile cinematografice ale
Germaniei și Rusiei. În această perioadă, a luat naştere şi filmul indian


Crize economice

Criza economică de după Primul Război Mondial (1918 – 1924)
-anii de după Primul Război Mondial până în 1924 au fost marcați de criză economică,  SUA și Japonia erau principalele beneficiare ale războiului, Europa era cea mai afectată
- industria a fost afectată : fabrici și uzine distruse, producție aflată în proces de trecere de la producția destinată războiului la cea de pace, șomaj accentuat, mari datorii. Agricultura ruinată de război făcea cu greu față concurenţei produselor similare provenite din Statele Unite, Canada şi Argentina. Transporturile şi telecomunicaţiile erau și ele afectate de distrugerile din timpul războiului
- toate monedele europene fiind devalorizate în raport cu dolarul American
- au apărut tensiunilor sociale (greve și demonstrații), favorizată de dezvoltarea mișcării sindicale și de răspândirea ideilor comuniste
Marea Criză (1929 – 1933)
- a fost cea mai îndelungată și mai severă criză economică prin care a trecut societatea occidentală industrializată, afectând întreaga lume, cu excepţia URSS
- Cauza principală a crizei a fost prăbușirea Bursei de valori din New York
- s-a manifestat prin prăbușirea producției industriale (automobile, cauciuc), ruinarea agriculturii, scăderea salariilor, falimentul băncilor, șomaj, creșterea prețurilor
- în unele ţări, criza sa prelungit până în 1935 sau chiar 1939, odată cu începutul celui deal Doilea Război Mondial, la a cărui declanşare a contribuit

Regimuri democratice, regimuri totalitare

Regimuri democratice
Cracteristici: principiul separației puterilor în stat, alternarea la guvernare pe baza votului universal, drepturi și libertăți(libertatea presei, cuvântului, persoanei, religioasă etc.), pluralism politic.
-în primii ani după război, economia europeană a resimţit distrugerile provocate de război şi de prăbuşirea economică a Germaniei,
-după război lumea s-a confruntat cu o criză de subproducţie (insuficienţa produselor agricole şi industriale)
-neafectată de război SUA a putut să se dezvolte devenind prima putere economică
-Marea Britaniei fiind cel mai întins imperiu colonial a putut face face crizei economice
-Franţa a reuşit să se restabilească datorită resurselor coloniale
-treptat situaţia s-a îmbunătăţit s-a înregistrat o creştere economică, a crescut producţia de bunuri industriale, agricole şi a serviciilor
-creşterea producţiei a depăşit puterea de cumpărare a pieţei (supraproducţie) a dus apariţia marii crize economice (1929-1933), evenimentul care a declanşat criza a fost căderea bursei din New York, în această perioada numeroase întreprinderi dau faliment, creşte rata şomajului, scade nivelul de trai, ieşirea din criza s-a realizat prin intervenţia statului în cadrul economiilor naţionale, cel mai important program de refacere economică New Deal a lui Roosevelt
-lărgirea şi consolidarea drepturilor cetăţenilor a deschis accesul unor noi segmente ale populaţiei la viaţa politică, femeile obţin dreptul la vot: Marea Britanie 1918-1928, Germania 1938, SUA 1920

Regimuri totalitare
Caracteristici, puterea este deţinută şi exercitată în mod absolut de o singură persoană sau un grup de persoane, lipsa pluralismului politic - nu există principiul separaţiei puterilor în stat, cultul conducătorului unic, cenzura,  partidul unic,foloseşte mijloacele de represiune cum ar fi poliţia politică, încălcare drepturilor şi libertăţiilor

a)      Fascismul
După război Italia înregistrase pierderi enorme, şi scade nivelul de trai. Pretenţile teritoriale ale Italiei nu au fost acceptate în totalitate în cadrul taratatelor de pace. Naţionalişti critică regimul politic liberal.
Partidul fascist, întemeiat şi condus de Benito Musolini, a atras de partea s-a foşti combataţi, marii proprietari de pământ, industriaşi, intelectuali. Puterea este preluată în urma unui marş împotriva capitalei în 1922.
Corporatismul preconiza o societate organizată din grupuri profesionale (corporaţi), alcătuite din reprezentaţi muncitorimii şi ai patronilor acestora. Pe plan politic, Parlamentul înlocuit cu instituţie a delegaţilor corporaţilor, i-a naştere statul corporatist, care asigura prosperitate. În realitate statul fascist încalca drepturile omului.
b)      Nazismul
Ideologia nazistă a fost expusă în lucarea Mein Kampf, scrisă de liderul Partidului Naţional-Socialist Adolf Hitler. La baza teroriei naziste de afla naţionalismul, rasismul, antiseministul.
Hitler arata ca sistemul democratic este vinovat pentru probeleme economice şi sociale ale Germaniei. Singura soluţie era dictarura unui singur partid. Hitler urmărea crearea unui imperiu (Reich).
Rasismul promovat de Hitler justifica politica de expansiune, în cautatea spaţiului vital.
În urma alegerilor din 1932, Hitler devine cancelar, şi instaurează dictatura, toate partidele sunt scoase în afara legii, mişcarea sindicală este distrusă, îşi elimină toţi adversari politici. Principalii colaboratori ai lui Hitler, Rudolf Hess, Hermann Georing, Heinrich Himmler, ocupă funcţii în state.
Un rol important în cadrul statului l-au avut SS (grupuri de protecţie), poliţia SD (poliţia interenă a partidului), poliţia politică (Gestapo). Propaganda condusă de Goebbeles a convins populaţia de legimitatea regimului nazist. Politica externă expansionistă şi cea internă de încalcare a drepturilot omului, va duce la izbucnirea celui de al doilea război mondial.

c) Comunismul
În februarie-martie 1917, a izbucnit o revoluţie, ţarul abdică şi a fost instituit un guvern provizoriu. La 25 octombrie/7 noiembrie 1917 a fost instuit un guvern bolsevic codus de Lenin, a fost adoptată o nouă Constituţie.
În 1922 s-a format URSS care grupa un număr de republici comuniste, în teorie toate erau egale, însă Rusia era cea mai importantă.
Ideologie, are la baza marxismul, care promovează o nouă societate care avea la baza proletariatul, era desfinţată proprietatea privată.
După moartea lui Lenin (1924), la conducerea statului comunism vine Iosif Stalin. Organizează teroarea cu ajutorul NKVD-ului, elimină opozanţi, iar biserica era atacată.
Stalin dorea transformare URSS într-un stat puternic şi modern cu ajutorul planificărilor, colectivizărilor şi industralizării. În agricultură are loc colectivizarea în mod forţat şi sunt infinţate colhozurile. În industrie are loc industrializarea şi sunt realizare planurile cincinale, s-au întegistat astfel progrese în domeniul energie, metalurgiei, construcţilor de maşini, însă progresele nu au fost pe măsura asteptărilor lui Stalin.
În primi ani după revoluţie a înflorit cultura, se reduce analfabetismul, se intoduce cultul personalităţii.

Un model democratic - SUA

-constituția americană, adoptată în anul 1787și valabilă până în present, i s-au adăugat 27 de amendamente
-statele Unite ale Americii sunt organizate ca republică federativă de tip prezidențial, președintele american având puteri sporite
- puterea executivă,este deținută de președinte, cea legislativă de parlament, numit Congres, iar justiția este gestionată de Curtea Supremă
- preşedintele este ales prin vot universal de un colegiu electoral pentru un mandat de patru ani,
 este şef al statului și şef al puterii executive, comandant suprem al armatei, şef al diplomaţiei, promulgă legi și își exercită dreptul de veto
- Congresul bicameral este compus din Senat şi Camera Reprezentanţilor
- Curtea Supremă de Justiţie, compusă din judecători numiţi pe viaţă de preşedinte, exercită puterea judecătorească

Relaţiile internaţionale. Agresiunea statelor totalitare

-Italia a devenit un stat revizionist datorită nemulţumirilor teritoriale
-la începutul anilor 30 Japonia s-a lansat într-o politică de agresiune şi expansiune împotriva Chinei
-pentru a evita izbucnirea unor noi război a fost creată Societatea Naţiunilor (1920)
-la pactul Briand-Kellog (1928) au aderat mai multe naţiuni şi a avut scopul evităţii izbucnirii războielor
-1931 Japonia a invadat Manciuria şi s-a retras din Societatea Naţiunilor
-Italia a cucerit Etiopia (1935-136)
-pentru a se apăra de politica revizionistă, România, Iugoslavia, Cehoslovacia au înfiinţat Mica Înţălegere (1921), iar mai apoi Înţelegerea Balcanică între România, Iugoslavia, Grecia, Turcia (1934)
-Germania a rămas principala putere revizionistă, considerată vinovată de război şi nu a fost acceptată iniţial în Liga Naţiunilor
-Rusia este izolată şi ea din cauza regimului comunist şi este ostilă noului statuqou european
-tratatul de la Rapallo (1922), între Germania şi Rusia, soldaţii germani sunt instruiţii pe teritoriul rus
-1925 tratatul franco-german de la Locarno, prin care se recunoşteau frontierele Belgiei, Marea Britanie şi Italia urmau să granteze respectarea tratatului
-instaurarea nazismului (1933) a urmat de o serie de încălcări a tratatului de la Versailles şi Locarno, este reintrodus serviciul militar(1935), remilitarea zonei renane (1936)
-Italia s-a apropriat de Germania, în 1936 se formează Axa Berlin-Roma, iar prin alinaţa cu Japonia (1936-1397) se formează Axa Tokyo-Berlin-Roma
-Marea Britanie şi Franţa s-au multumit cu simple condamnări verbale ale acţiunilor Germaniei
-încurajată de atitudinea de conciliatorism a Angliei şi Franţei, Germania a anexat Austria (1938), a alipit zona sudetă din acordul de la Munchen (la graniţă cu Cehoslovacia)
-dezmebrarea Cehoslovaciei în 1939, Cehia a fost anexată de către Germania, Slovacia devine independentă, Anglia şi Franţa renunţă la politica de conciliatorism şi a încercat să blocheze expansiunea germană oferind garanţii Poloniei, României, Turciei
-1939 tratatul Ribbentrop-Molotov prin care se delimitau sferele de influenţe ale Germaniei şi URSS
-la 1 septembrie 1939 prin agresiunea germană asupra Poloniei izbucneşte cel de al doilea război mondial
Al doilea război mondial

Cauzele războiului
-politica de revansă a Germaniei după înfrângerea din primul razboi mondial, concretizată în intenția lui Hitler de a făuri al treilea Reich pentru dominația în Europa și în lume, ocuparea teritoriilor pierdute din stânga Rinului (1936), anexează Austria (1938) și Cehoslovacia (1938-1939)

Forțele participante
-puterile Axei: Germania, Italia, Japonia, Coaliția Națiunilor Unite (1941 - 1942): SUA, Marea Britanie, URSS
Fronturi:
-Europa, Africa, SE Asiei, M. Mediterană, O. Atlantic, O. Pacific
Desfăşurarea războiului:
Anul 1939
-1 sept. Planul Alb - Germania atacă şi cucereşte Polonia
-tactica Războiului fulger 
-septembrie 1939 - mai 1940 Războiul ciudat
Anul 1940
-aprilie Germania ocupă Danemarca şi Norvegia, în mai Germania ocupă Belgia, Olanda şi Luxemburg
-22 iunie Planul galben - Germania ocupă Franţa
- în sept. - mai 1941 op. Leul de mare - bătălia pt. Anglia primul eşec al Germaniei
-în oct. Italia atacă Grecia
Anul 1941
-lupte în N Africii: italienii şi germanii împotriva englezilor
-în aprilie germanii invadează Iugoslavia
-în 22 iunie op. Barbarrosa atacarea URSS
- în iulie Japonia ocupă Indochina
-în 7 dec. Atacul japonez de la Pearl Harbour SUA intră în război
- Japonia cucereşte Asia SE- războiul devine mondial
Anii 1942- 1943
-în mai - oct. Japonia pierde bătălii în Pacific
-victoria engleză de la El Alamein
-noi. 1942 op. Torch - debarcarea anglo - americană în Africa N
-august 1942-februarie 1943 bătălia Stalingradului ofensiva rusă
-1943 operaţiunile Voinicul şi Avalanşa - debarcarea aliaţilor în Sicilia şi Italia continentală
-Anii 1944 – 1945
-Germanii pierd bătălia Atlanticului
-6 iunie 1944 op. Overlord debarcarea trupelor aliate în Normandia
-Armata roşie îşi eliberează teritoriul şi înaintează spre Germania
-8 mai 1945 Germania capitulează
- 6 - 9 august bombardamentele americane atomice de la Hiroshima şi Nagasaki, 2 sept. Japonia capitulează.
Situaţia în teritoriile ocupate: regim de represiune, teroare, exploatare economică, rasele inferioare primesc soluţia finală, holocaustul = șase milioane victime, rezistenţa antifascistă: guverne în exil, acţiuni ale partizanilor
Urmările războiului: peste 50.000.000 de decedaţi, imense pagube materiale, victimele lagărelor de exterminare (Auschwitz, Dachau, Treblinka, şa), Europa de est - regimuri comuniste, 26 iunie 1945 formarea ONU

Noile mijloace de distrugere în masă

Războiul aerian
-inovații: podul aerian prin care se realizau transporturi prioritare de provizii, echipamente și personal, și bombardamentele strategice asupra localităților
-armamentul antiaerian progrese: radarul și artileria solaer
Războiul naval
-progerese: portavioanele și submarinele
Războiul terestru
-progrese: tancul a progresat prin creșterea vitezei, a blindajului și a puterii de foc, tunurile antitanc,minele și armele antitanc de infanterie cu rază scurtă de acțiune, mitraliere, pistoalemitralieră, iar spre sfârșitul războiului cu puști de asalt

Viaţa pe front şi în frontul de acasă

-mărturii ale participanților la lupte, jurnale, scrisori, fotografii, filme etc. care conturează o imagine
sumbră a vieții pe front
-mitralierele, tunurile, gloanțele, durerea și moartea erau o realitate cotidiană pentru soldatul de pe front
-în perioadele de acalmie, soldații scriau scrisori sau jurnale și inventau diferite metode de a se distra și de a uita
de ororile războiului: jucau fotbal, cricket sau hochei pe iarbă
-au existat cca 2 milioane de femei surori medicale sau piloţi de avioane sanitare, femei care le duceau soldaţilor mâncarea pe front între două atacuri, interceptau convorbiri şi ordine, interpretau fotografiile trimise de trupele în recunoaştere sau aveau rolul de agenţi secreţi
-acasă toate resursele erau direcționate spre linia frontului, îmbrăcămintea, hrana și alte produse de primă necessitate au fost restricționate și raţionalizate
-au existat bombardamente care au provocat pagube mari
-în zonele de ocupație, populația civilă a fost supusă la numeroase atrocități. Milioane de evrei, polonezi, ucraineni, belaruşi şi ruşi au fost ucişi în mod sistematic de nazişti şi de colaboratorii lor


Holocaustul
Holocaust, cuvântul original grecesc (holókauston) este o traducere a termenului ebraic olah, care înseamnă „ardere de tot”în sec XX defineşte  cea mai mare crimă împotriva umanităţii declanşată de germani şi aliaţii acestora.
Genocid, crimă comisă cu intenția de a distruge un grup uman.
Ghetou cartier al unui oraș în care erau constrânși să trăiască evreii din unele țări.
Categorii de victime:  evreii, opozanţi politici, oameni care se împotriveau regimului lor pe motive  ideologice, romi ;germani care prezentau un handicap mental sau fizic, soldaţi slavi capturaţi în război, dizidenţi religioşi (Martorii lui Iehova etc.)
Cronologie
-1933-Hitler si Partidul Nazist  ajung la putere in Germania
 1933-construirea primului lagar de concentrare la DACHAU
 1935-LEGILE DE LA NUREMBERG (EVREILOR LI SE  RETRAGE CETĂŢENIA GERMANĂ)
 1938-”NOAPTEA DE CRISTAL”, 200 SINAGOGI DISTRUSE, 100 EVREI UCISI , 30 000 EVREI TRIMIŞI ÎN  LAGĂRE
 1939-1941-CONSTRUIREA DE GHETOURI  ÎN POLONIA
 20 ian. 1942- CONFERINŢA DE LA WANNSEE- “ SOLUŢIA FINALĂ”
 1942-1945-MASACRE LA AUSCHWITZ, CHELMNO, TREBLINKA, MAIDANEK  LAGARE DE CONCENTRARE: BERGEN-BELSEN,  DACHAU,  MAUTHAUSEN,RAVENSBRUCK,  FLOSSENBERG
Solutia finală; prin împuşcare, în cadrul lagarelor de concentrare şi exterminare, experimentele medicale.
Lagărele constituiau destinația finală pentru evreii deportați   din întrega Europă. Victimele erau transportate în vagoane de marfă.
Pe drum, din cauza lipsei de alimente, apă și de îngrijiri medicale, numeroși oameni mureau.
La sosire, avea loc trierea: cei sănătoși erau obligați să muncească până când mureau de epuizare, de boală sau de foame.
Cei care nu mai puteau munci erau uciși în camerele de gazare.
Morții erau arși în crematorii.
În unele lagăre deținuții erau supuși unor experiențe    medicale inumane.
Circa 6 milioane de evrei (1,5 milioane fiind copii) au fost nimiciți de naziști în timpul celui de-al doilea război mondial.

Reconstrucţie şi modele ale dezvoltării economice

-după război economia a trebuit să își reface obiectivele economice distruse în ramuri precum electricitate, metalurgie, petrochimie, transporturi, agricultură, revenirea la producția de bunuri pentru timp de pace, relansarea comerțului, etc
- economia vesteuropeană sa refăcut cu sprijin financiar, material și economic American exemplu Planul Marshall, - statele din Europa Centrală și de Est intrate la sfârșitul războiului în sfera de influență sovietică, URSS au  refuzat acest ajutor
- de la începutul anilor ´50 și până în 1973, economia mondială s-a dezvoltat rapid, s-a dezvoltat electronică, energia nucleară și informatică,ex electrocasnice, mase plastice, televizoare, cauciuc, detergenți, în industria computerelor
-cercetarea ştiinţifică, publicitatea, expansiunea massmedia, telecomunicaţiile și informatica au reprezentat principalele forţe motrice ale acestei creşteri economice
-ca urmare a creșterii interdependenței dintre economiile statelor lumii (globalizarea economică), tot în această perioadă au apărut și marile companii multinaționale
- după cel deal Doilea Război Mondial, sau afirmat două modele de dezvoltare economică: modelul bazat pe economia de piață, specific statelor industrializate precum SUA, Canada, Japonia sau celor din vestul Europei, și modelul dirijist, centralizat, specific statelor comuniste
- bazate mai ales pe producția industrială, economiile statelor democratice au generat o prosperitate și un consum nemaiîntâlnite, specifice așa-numitei societăți de consum,  această prosperitate a fost însoțită de schimbări în sistemul educațional, dezvoltarea sistemului de sănătate, creșterea rolului culturii de masă (radio și televiziune), preocuparea pentru petrecerea timpului liber
- în statele comuniste, viața oamenilor – atât cea publică, cât și cea privată – a fost puternic marcată de controlul statului. S-au adăugat o serie de neajunsuri și lipsuri precum: lipsa bunurilor de consum, frigul din case, îngrădirea drepturilor și libertăților

Declaraţia Universală a Drepturilor omului

- după război o parte dintre statele lumii au constituit Organizația Națiunilor Unite (ONU), unul dintre principalele sale scopuri fiind promovarea și încurajarea respectului pentru drepturile omului și libertățile fundamentale
- Adunarea Generală a ONU a adoptat și proclamat Declarația universală a drepturilor omului la 10 decembrie
1948
- declarația a devenit în timp document de referință pentru statele care doresc respectarea drepturilor omului
-exemple de drepturi: dreptul la viață, libertatea și securitatea persoanei, dreptul la azil, cetățenie, alegeri, dreptul la proprietate, asigurări sociale, muncă, dreptul de a înființa sindicate, etc

Protestul tinerei generaţii
- mișcarea hippy a contestat societatea americană de consum și valorile sale tradiționale, precum și implicarea în războaiele din Coreea și Vietnam, adepții mișcării hippy doreau să schimbe lucrurile fără violență, prin armonie, iubire și toleranță
- în Europa Occidentală, mișcarea hippy a cuprins mai ales mediile studentesti
- militau pentru drepturile minorităților și împotriva oricăror discriminări bazate pe diferențe de rasă
-ca forme de exprimare, foloseau protestele anti-război tipice pentru anii ´60 – ´70,  teatrul stradal și festivalurile de muzică rock exemplu Woodstock

Războiul rece

Războiul Rece (1947-1991) a fost o confruntare deschisă, nonmilitară (deşi a cauzat cursa înarmării) şi limitată, care s-a dezvoltat după Al Doilea Război Mondial  între două grupuri de state care aveau ideologii şi sisteme politice diametral opuse. Într-un grup se aflau URSS şi aliaţii ei, cărora li se mai spunea şi Blocul răsăritean.  Celălalt grup cuprindea SUA şi aliaţii lor, numiţi şi Blocul occidental.
Cauzele Războiului Rece
-accentuarea divergenţelor dintre S.U.A. şi U.R.S.S. după al doilea război mondial
-diferenţele de sistem politic, economic şi social între cei doi rivali
-fiecare parte dorea să-şi impună sistemul, într-o zonă cât mai vastă şi să-şi întindă influenţa politică, economică, militară
-puterile occidentale erau nemulţumite de politica sovietică de ocupare a Europei răsăritene
La nivel militar-politic a fost o confruntare între NATO (Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord) şi Pactul de la Varşovia. La nivel economic, a fost o confruntare între capitalism şi socialism. La nivel ideologico-politic a fost o confruntare între democraţiile liberale occidentale  (aşa-numita "lume liberă," "societatea deschisă") şi  regimurile comuniste totalitare(aşa-numita "societatea închisă").
Crize ale Războiului rece: Criza Berlinului (1948), Războiul din Coreea (1950-1953), Criza din Cuba (1962), Războiul din Vietnam, Războiul din Afganistan
Războiul rece ia sfârșit în 1991 odată cu destrămarea URSS

Uniunea Europeană

-este rezultatul unui proces de integrare a statelor europene întrun ansamblu coerent politic, economic, juridic, cultural
-realizarea unității europene a fost văzută ca soluție atât pentru realizarea reconcilierii istorice între marile puteri occidentale, cât și pentru evitarea pericolului declanşării unui nou război nimicitor
-în anul 1950, ministrul de externe francez Robert Schuman a propus o apropiere francogermană în plan economic, prin punerea în comun a două resurse esențiale, cărbunele și oțelul, un an mai târziu, a Comunităţii Europene a Cărbunelui şi Oţelului (CECO)
-organizaţia şia început activitatea în 1952, fiind constituită din șase țări membre: Franţa, Republica Federală Germania, Italia, Belgia, Olanda şi Luxemburg
-integrarea europeană a continuat cu ideea creării unei pieţe comune, astfel că, în anul 1957, sau semnat la
Roma două tratate care prevedeau crearea Comunităţii Economice Europene (CEE) şi a Comunităţii Europene a Energiei Atomice (Euroatom)
-cel mai important tratat semnat la nivel european în procesul de integrare a fost Tratatul de la Maastricht (1992), care a adăugat unității economice pe cea politică
-În timp, acestui proces de integrare i sau alăturat tot mai multe state, astăzi Uniunea Europeană reunind 27 de state.

Lumea contemporană

-după al Doilea Război Mondial, a luat naştere o nouă ordine globală în care rolul primordial lau avut două superputeri – Statele Unite ale Americii şi Uniunea Sovietică
-restul statelor lumii a fost atras în jocul de putere al celor două și, timp de câteva decenii în timpul războiului rece
- Rusia , statul succesor al acesteia, pierzânduși poziția de mare putere mondială, în timp ce SUA șia consolidat statutul de lider mondial, statut menținut până în anul 2001
- supremația economică este disputată la nivel mondial de mai multe state ale lumii, cele mai puternice economii fiind cele ale SUA, Uniunii Europene și Japoniei
-contribuind la prosperitatea generală și la reducerea sărăciei în lume, fenomenul globalizării  prezintă și o serie de dezavantaje precum: generalizarea unor modele care determină diminuarea diversității și sărăcirea valorilor culturale şi naţionale, creşterea inegalităţilor pe plan intern şi extern, degradarea mediului înconjurător, răspândirea rapidă a unor epidemii etc
Societatea informaţională
-îşi are începuturile în anii 1956 – 1957, când, pe fondul unei dezvoltări explozive a economiei SUA, angajații aflați în posturi tehnice, administrative și funcţionăreşti i-au depășit pentru prima dată sub aspect numeric pe angajații
implicați în producerea de bunuri
-evoluțiile societăţii informaţionale generează noi comportamente ale oamenilor şi grupurilor umane, prin modificarea modului lor de a gândi, de a învăţa, de a lucra, de a interacționa

Noile forme de divertisment – jocurile şi tehnologia. Consecinţe

-primele jocuri au fost create și dezvoltate pentru a fi folosite de specialiști în domeniu pe computer EDSAC
-anul 1947 a marcat apariția celui mai vechi joc pe calculator, o simulare de rachete creată de Thomas T. Goldsmith Jr. şi de Estle Ray Mann
-în anii 1950 – 1960, au apărut și alte jocuri precum X și 0, Tennis For Two, Spacewar
-anii ’70 au adus pe piață jocurile Arcade
-în anii 2000 de jocurile în rețea prin intermediul calculatoarelor, apoi de cele online prin console
-evoluţia și progresul tehnologiilor informaţionale au determinat intrarea întro nouă eră a jocurilor de calculator

Terorismul

-este considerat, în general, o tactică de luptă bazată pe violență, sabotaj sau amenințare, executate împotriva unui stat, a unei organizații, a unei categorii sociale sau împotriva unui grup de persoane, urmărind ca entitatea vizată să acționeze în conformitate cu dorințele teroriștilor
- se folosesc atacurile armate, cu mașini sau substanțe letale împotriva unor mari aglomerări urbane, detonarea unor bombe în centre financiare și comerciale de mare importanță regională și națională, luări de ostatici în vederea obținerii de fonduri prin răscumpărare, acte de terorism prin sacrificiu

Migraţii în lumea contemporană

-este fenomenul de deplasare voluntară sau forţată a unor indivizi sau populaţii dintro ţară în alta sau dintro regiune în alta

-cauzele de natură economicoprofesională,din motive politice – impactul războaielor, modificări de granițe sau persecuții generate de convingerile lor politice, aflate în contradicție cu ale autorităților, cauze naturale precum cutremure, inundații sau schimbări de mediu, cauze etnice, care determină migrația celor vizați de persecuții rasiale sau etnice, intoleranță religioasă și discriminări de orice fel

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Clasa V

Ce este istoria Istoria este ştiinţa care se ocupă cu studiul trecutului în toate aspectele vieţii oamenilor; felul în care au trăit aceştia în societate, modul în care au fost conduse comunităţile, ocupaţiile oamenilor, arta, cultura, credinţe religioase. Izvoarele istorice -izvoare istorice nescrise, ele pot fii paleontologice (fosile), sau arheologice (monumente, vase, unelte, arme, podoabe) -izvoare epigrafice, sunt inscripţii pe suport dur, în general pe piatră sau metal, pot avea conţinut religios, juridic, funerar -izvoare numismatice (monede) pot oferii informaţii cu privire la persoana sau instituţia care le-a emis -izvoare lingvistice texte păstrate din limbile vechi -izvoare literare care narează fapte reale sau imaginare care pot avea caracter religios, cultural, social, politic. Astfel de texte s-au păstrat în interiorul unor plate, temple, sarcofage, sau pe tăbliţe de lut, papirus, hârtie -izvoare cartografice; hărţile Perceperea timpului şi a spaţiulu...

clasa IX

Popoarele antichitații I. Popoarele Orientului Antic 1.Mesopotamia a   a) Sumerieni ocupă partea de sud a Mesopotamiei   -  Întemeiază oraşele stat: Ur, Uruk, Nippur, Lagaş   -  Ocupaţiile principale erau creşterea animalelor, agricultura, vânătoarea şi meşteşugurile   - Erau conduse de regi    - religie politeista b  b) Akkadieni    -s-au aşezat în centrul Mesopotamiei  a-aveau aceleaşi ocupaţii şi religie ca şi sumerienii   -Oraşe- stat Akkad, Kis, Babilon   -Sargon I imperiul akkadian   - Hamurabi  primul cod de legi. c c)    Asierienii    -regiunea de nord a Mesopotamiei   -populaţie nomadă şi războinică   -Oraşe-state: Assur, Ninive         2.   Egiptenii   -Se formează regatele Egiptul de Sus şi Egiptul de Jos, de-a lungul fluviului Nil   - r egele Narmer  uneşte cele două regate   ...

Clasa VIII programa noua

  Spa ţiul geografic natural -teritoriul românesc cuprinde formațiuni geografice variate și multe resurse necesare activităților oamenilor -situată în nordul Peninsulei Balcanice și acoperind o suprafață de 238 397 km² -este o ţara carpato-dunăreană-pontică - relieful țării cuprinde munții – 28%; dealurile și podișurile – 42% și câmpiile – 30% - accesibilitatea terenului a înlesnit legăturile între zonele locuite și a creat condiții pentru dezvoltare etnică, religioasă și culturală -cadrul natural al României a favorizat dezvoltarea istorică a locuitorilor acestui teritoriu -legăturile oamenilor cu mediul se reflectă și în ocupațiile străvechi (păstoritul, cultivarea plantelor), în obiceiurile și tradițiile sale,   Periodizarea istoriei românilor   -preistoria este prima epocă istorică și cea mai îndelungată -manifestări de viață omenească pe teritoriul României datează din anul 1500000 î.H. și au fost descoperite în localitatea Tetoiu ‑ Bugiulești...